: Modulaire en circulaire gebouwen
We maken onze technische gebouwen, bij ProRail beter bekend als railgebonden gebouwen modulair, circulair, energieneutraal en fauna-inclusief. In totaal staan er zo'n 1500 van deze technische gebouwen langs het spoor in Nederland. De nieuwe generatie modulaire en circulaire gebouwen draagt bij aan onze ambities op het gebied van duurzaamheid. Daarbij maakt dit het spoor meer toekomstbestendig en bedrijfszekerder.
- Startdatum
- 2018
- Einddatum
- 2025
Ambities
ProRail wil in 2030 energieneutraal zijn en een MKI reductie behalen van 55% ten opzichte van 2015. In 2050 wil ProRail volledig circulair en CO2-neutraal bouwen. Daarvoor is een nieuwe generatie van duurzame technische gebouwen nodig, die nu volop in ontwikkeling is. Deze gebouwen zijn cruciaal voor het spoor en huisvesten alle techniek die nodig is om de treinen te laten rijden. Denk bijvoorbeeld aan spanning op de bovenleiding, tdigitale communicatie en sturing van seinen, wissels en overwegen.
Prototype 1
ProRail heeft een eerste prototype ontwikkeld voor modulaire en circulair technische gebouwen. Dit prototype staat op de binnenplaats van het hoofdkantoor van ProRail in Utrecht. Het gebouw is gemaakt van biobased- en circulaire materialen en dient als proeftuin voor de verdere ontwikkeling. Elke professional die met technische gebouwen te maken heeft, is welkom om te zien hoe een duurzame toekomst voor allerlei technische gebouwen haalbaar is. In april 2023 wordt dat gebouw in gebruik genomen.
Prototype 2
Een tweede prototype is geplaatst bij Railcenter Amersfoort. Dit prototype wordt gebruikt voor trainingsdoeleinden, waarin ook daadwerkelijk technische installaties geplaatst zijn.
Ontwerp
Technische gebouwen kunnen straks opgebouwd worden uit één of meer modules die als legostenen worden gekoppeld. Zo ontstaat een compleet gebouw. In de loop der tijd zullen grote technische componenten vervangen moeten worden. Het is dan niet meer nodig om het hele gebouw aan te passen of te vervangen. Het is alleen nog een kwestie van module met oude techniek eruit en module met nieuwe techniek erin.
Het circulaire en fauna-inclusieve karakter van het gebouw komt terug in het gevelontwerp. De gekozen ontwerpen voor de gevelafwerking verschillen in zowel patroon als kleur, zodat het gebouw altijd aan kan sluiten op de omgeving. Hoewel het gebouw uit verschillende modules kan zijn opgebouwd heeft het altijd een doorlopende gevel. Van de buitenkant ziet het er dus uit als één gebouw.
Dit levert het op
Met dit concept besparen we enorm veel CO2. Nu kunnen we al ruim 80% besparing halen ten opzichte van onze huidige gebouwen. In de komende jaren willen we dit percentage richtig de 100% proberen te brengen. Daarnaast zorgt het ervoor dat we makkelijker steeds meer treinen over het spoor kunnen laten rijden. We passen dan eenvoudig de modules aan of we voegen modules toe. Ook dragen deze gebouwen bij aan een duurzamere leefomgeving voor de aanwezige fauna, dankzij nestkasten en groene daken.
Innovatieproject
In Den Haag Noord wordt het eerste modulaire en circulaire onderstation van ProRail gebouwd. Hierbij zullen de modules in een werkplaats gebouwd gaan worden, gevuld worden met alle technische installaties en zal dit uitgebreid getest worden voor de modules met techniek op de definitieve locatie naast het spoor geplaatst wordt. De bouw van dit modulaire en circulaire onderstation start in oktober 2023 en zal omstreeks mei 2024 opgeleverd worden.
Grote markt
In het verleden zijn er wereldwijd diverse initiatieven geweest om modulair óf circulair óf energieneutraal óf fauna-inclusief te bouwen. ProRail vindt het tijd om dit allemaal te combineren, zodat al onze (duurzaamheids)ambities samenkomen. Met dit programma laten we zien dat dit ook écht kan. ProRail staat ervoor open om samen met marktpartijen dit concept verder te ontwikkelen. Het concept is ontwikkeld voor de zogenaamde railgebonden gebouwen van ProRail, maar is ook geschikt voor andere technische gebouwen. De markt is dus groot.
Veelgestelde vragen
- Wat bedoelen jullie met modulair?
- Wat is er zo duurzaam aan dit nieuwe type gebouw?
- Hoe robuust is een modulair gebouw?
- Hoe lang gaat een module mee?
- Hoe snel kun je een module plaatsen of vervangen?
- Is het niet veel duurder om op deze manier te bouwen?
- Waarom moeten de bestaande gebouwen vervangen worden?
- Waarom standaardiseren jullie het ontwerp?
- Geeft een groen dak geen verhoogd risico op lekkage en brand?
Meer over dit onderwerp
-
Duurzaam bouwen met 'legoblokjes'
16 februari 2021
-
Afstudeerder ontwikkelt duurzame gevelbekleding
3 september 2020
-
Gevelpanelen uit de 3D-printer
2 april 2019