
We helpen je graag : Contact
Wil je iets met spoed melden? Een noodgeval of ernstige hinder? Bel dan 0800-7767245. Dat nummer is dag en nacht bereikbaar.
Maak een keuze
Actueel - Dit wordt nu vaak gevraagd
-
Waarom is koperdiefstal zo'n probleem op het spoor?
Bij koperdiefstal worden kabels en andere onderdelen van het spoor gestolen. Daardoor werkt de beveiliging niet goed meer en kunnen treinen niet rijden op de getroffen plek. Soms gaan zelfs de spoorbomen bij overwegen dicht. Dit alles zorgt voor veel vertraging en gevaar. ProRail maakt hoge kosten door koperdiefstal. Niet alleen om de schade te repareren maar ook om koperdiefstal te voorkomen.
-
Kan ik ergens zien of een lift werkt?
Ja. In de NS-app op op de website van NS kun je per station zien welke liften er tijdelijk buiten gebruik zijn. De liften vind je bij de stationsvoorzieningen van het betreffende station. Je kunt ook bellen met de NS-klantenservice voor meer informatie.
-
Hoe word je treinverkeersleider?
Je hebt minimaal een MBO of HAVO diploma nodig. ProRail verzorgt de interne opleiding tot treinverkeersleider. Tijdens deze opleiding krijg je meteen salaris. Je moet stressbestendig zijn en goed kunnen communiceren.
Meer informatie en openstaande vacatures vind je op WerkenbijProRail.nl.
-
Ik heb last van geluid vanaf het spoor. Waar kan ik terecht?
Hiervoor kun je altijd contact opnemen met onze publieksvoorlichting.
Lees hier meer over handhaving van de regels. -
Hoe hard rijden treinen?
De snelheid hangt af van het soort trein en het spoor. Goederentreinen rijden meestal 40 tot 80 km/u bij stations. Reizigerstreinen mogen op sommige stukken veel sneller rijden. Dit verschilt per traject.
Bekijk meer antwoorden op vragen Naar de veelgestelden vragen