Geldermalsen-Dordrecht : Aanpassingen infrastructuur MerwedeLingelijn

Over een aantal jaren gaat Qbuzz met nieuwe treinen rijden op de MerwedeLingelijn. Deze nieuwe treinen kunnen meer passagiers vervoeren en ook voor fietsen is er genoeg plek. Een treinstel bevat meer deuren, waardoor instappen sneller gaat. Er zijn ook toiletten aan boord. De treinen zijn langer, zwaarder en vragen meer energie dan de huidige treinen.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 15 maart 2024.
Locatie
Geldermalsen - Dordrecht
Startdatum
2023

MIRT en ERTMS

Het is belangrijk dat deze nieuwe treinen ook veilig kunnen rijden over het spoor. ProRail gaat daarom aan de slag met het aanpassen van de railinfrastructuur tussen Geldermalsen en Dordrecht. In 2023 is hiervoor een MIRT -verkenning gestart.

ProRail vervangt in heel Nederland het huidige treinbeveiligingssysteem door ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dit is de nieuwe Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing. Over een aantal jaar kunnen treinen alleen nog op station Dordrecht stoppen als ze voorzien zijn van dit nieuwe systeem. De huidige treinen van Qbuzz op de MerwedeLingelijn zijn niet uitgerust met ERTMS. Qbuzz heeft nieuwe treinen gekocht die wél zijn uitgerust met ERTMS. 

De nieuwe Qbuzz treinen zijn langer. ProRail onderzoekt welke perrons er verlengd moeten worden. Net zoals hier bij station Arkel.
De nieuwe Qbuzz treinen zijn langer. ProRail onderzoekt welke perrons er verlengd moeten worden. Net zoals hier bij station Arkel.

Aanpassingen spoor voor nieuwe treinen

De nieuwe treinen van Qbuzz vragen om aanpassingen van de railinfrastructuur omdat:

  • de treinen langer zijn. Daarom onderzoeken we welke perrons bij stations tussen Dordrecht en Geldermalsen verlengd moeten worden. We onderzoeken ook waar Qbuzz de langere treinen kan opstellen als ze niet hoeven te rijden.
  • de treinen meer vermogen vragen. Daarom onderzoeken we uitbreiding van de huidige energievoorziening op de MerwedeLingelijn.

In de analytische fase van de MIRT-Verkenning onderzoekt ProRail samen met een ingenieursbureau welke railinfrastructuur aangepast moet worden en hoe we dit het beste kunnen doen.

We werken samen

Tijdens de fase waarin we de plannen uitwerken, volgen de formele procedures met inspraak. Voorafgaand hieraan hebben wij al ideeën en aandachtspunten nodig vanuit de omgeving, zodat we goede beslissingen kunnen nemen. Wil jij meedenken? Op deze projectpagina lees je hoe je dat kunt doen, zodra hier meer over bekend is. Heb je nu al vragen? Neem dan gerust contact op met onze afdeling Publieksvoorlichting.

Stel je vraag Naar de contactpagina

Planning

We willen de overgang naar de nieuwe treinen zo soepel mogelijk laten verlopen. Dit doen we samen met stakeholders zoals het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (opdrachtgever), de Provincie Zuid-Holland (concessieverlener) en Qbuzz (vervoerder). De voorbereidingsfase is in 2023 gestart. In maart 2024 werd definitief bekend met welke treinen Qbuzz gaat rijden. We weten daardoor steeds exacter welke aanpassingen aan de railinfrastructuur er nodig zijn.

Er is meer onderzoek nodig om te bepalen waar en hoe we alle aanpassingen het beste kunnen uitvoeren. In de analytische fase die start in 2024, zoeken we naar de beste oplossingen voor alle aanpassingen. We hopen deze fase in mei 2026 af te ronden. Daarna volgt de fase waarin we de plannen verder gaan uitwerken en uiteindelijk komt de fase waarin we gaan bouwen. Het is op dit moment nog niet bekend wanneer alle fases zijn afgerond.

Gefinancierd door ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers