Betuweroute 10 jaar oud

/ Nieuwsbericht
Op 16 juni 2007 reed na een bouwperiode van 10 jaar, de eerste goederentrein over de Betuweroute, het grootste Nederlandse infrastructurele project sinds de bouw van de Deltawerken. Tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens bij Zevenaar ligt nu een snelle, veilige goederenspoorverbinding met het Europese achterland.

Een spoorlijn met een koninklijk randje

De 172 km-lange goederenspoorlijn die van de Maasvlakte via het rangeerterrein Kijfhoek naar Zevenaar loopt en daarmee zorgt voor een dedicated achterlandverbinding met Duitsland en verder, werd in 2007 door toenmalig Koningin Beatrix geopend. De NOS zond de eerste treinrit zelfs live uit.

Duurzame spoorlijn

In 1997 is de bouw van de Betuweroute gestart. Twintig jaar later is de Betuweroute uitgegroeid tot een onmisbare verbinding tussen de Rotterdamse Haven, Duitsland en verder Europa in. Het aantal goederentreinen dat gebruik maakt van deze route groeit jaarlijks flink. Allemaal vervoer dat niet over de weg gaat, niet bijdraagt aan filevorming en dus erg duurzaam is. Het economisch belang van de spoorroute is groot.

Kiezen voor de Betuweroute

"We blijven het goederenvervoer per spoor impulsen geven", zegt John Voppen (Raad van Bestuur ProRail). "Alle verbeteringen kunnen in deze hevig concurrerende markt ervoor zorgen dat verladers, in plaats van voor weg en water, voor de Betuweroute kiezen. Zo gaan we er voor zorgen dat treinen sneller vanuit de havens kunnen rijden. Ook maken we het mogelijk dat er langere treinen kunnen rijden. Zo blijven we ons voor de volle 100 procent inzetten voor een beter goederenvervoer per spoor."