Fotoreportage: bouw nieuwe onderdoorgang station Oisterwijk

/ Nieuwsbericht
Het gaat hard met de bouw van de nieuwe onderdoorgang voor Station Oisterwijk. Pal naast het spoor ligt een bouwkuip waarin de toekomstige perrontunnel wordt voorgebouwd. In oktober wordt die op zijn plek geschoven.

Wie nu op de bouwplaats komt, zou niet zeggen dat ProRail en de gemeente Oisterwijk nog maar drie maanden geleden het startsein hebben gegeven voor de bouw van de perrontunnel. In rap tempo begint de onderdoorgang vorm te krijgen. De vloer is al klaar en de werknemers van BAM zijn hard bezig met het vlechten van de wapening voor de betonwanden.

Spektakel in de herfstvakantie

Uiterlijk begin oktober moet de ruwbouw gereed zijn. In de herfstvakantie is namelijk tijd vrij gemaakt om de tunnel onder het spoor te schuiven. Het treinverkeer ligt dan stil van 14 tot en met 23 oktober. Het inschuiven belooft een spektakel te worden want het blijft indrukwekkend om te zien hoe een 900 duizend kilo wegend gevaarte op z’n plek wordt geschoven.

Meer veranderingen voor station Oisterwijk

Met de komst van de - met liften - uitgeruste tunnel kan het huidige overpad worden opgeheven. Dat is een belangrijke verbetering van de veiligheid. Ook wordt het derde spoor verwijderd, waar nu nog de sprinter naar Tilburg stopt. Zodoende komt er ruimte voor een entree aan de noordzijde waar ook een fietsenstalling komt te liggen. Tot slot worden er ook nog twee overwegen aangepast. Een daarvan, de overweg Blokshekken, krijgt aparte fiets- en voetgangerspaden zodat snel en langzaam verkeer beter van elkaar worden gescheiden.

Op schema

Vooralsnog liggen de werkzaamheden in Oisterwijk keurig op schema. Het inschuiven gaat plaatsvinden in de periode van 14 tot en met 23 oktober. Na de herfstvakantie kunnen reizigers dan direct gebruik maken van de nieuwe perrontunnel. Begin 2018 moet die helemaal klaar zijn.

Gerelateerde projecten