Miljoenen bespaard door teamspirit

Nieuws

26 augustus 2016

De mix voor een succesvol spoorproject? Technische kennis, tussen de regels door luisteren en een hecht team smeden. Zo vertelt Anita Vesters, sinds 2014 projectmanager voor de spoorvernieuwingen tussen Weesp en Lelystad. "Het heeft mede gezorgd voor een besparing van miljoenen euro's."

Momenteel wordt door ProRail en de aannemers gewerkt aan de laatste grote stappen richting de voltooiing van een van de grootste spoorprojecten sinds jaren: OV SAAL (Zuidtak Amsterdam en Flevolijn). Kilometers aan extra sporen, wissels, seinen, bruggen en viaducten. Eind dit jaar kunnen daardoor meer treinen rijden tussen Schiphol en Almere/Lelystad. Doordat de werkzaamheden goed verlopen, heeft ProRail het ministerie van IenM kunnen vertellen dat er 30 miljoen euro minder nodig is op het totale budget van 640 miljoen euro.
 
Klinkt als vooral heel veel staal, beton en budgetten. Wat heb jij daarmee?
Het gaat hier onder andere om duizenden betonnen dwarsliggers, heipalen, kabelkokers, spoorstaven, schanskorven en ga zo maar door. Ik heb civiele techniek en technische bedrijfskunde gestudeerd. Ik loop al jaren rond op spoorprojecten. Het geeft mij veel energie om een dergelijk project van ontwerp tot realisatie te brengen in samenwerking met omgeving en stakeholders.
 
Hoe groot is het werk dat we nu bij Almere doen?
Project OV SAAL bestaat grofweg uit twee delen. Het werk van Schiphol tot aan Weesp en van Weesp tot aan Lelystad. Ik ben voor het tweede deel verantwoordelijk en het werk dat we nu bij Almere uitvoeren in deze zeven dagen is daarin de grootste stap. Nu komt alles samen.
 
Is het hierna helemaal klaar?
Zeker niet. Het gaat erg goed met de buitendienststelling, maar vandaag moeten we eerst zien dat om half een 's middags de eerste treinen storingsvrij kunnen rijden. Daarvoor moesten we ook afgelopen nacht nog veel werk verzetten. Daarna volgt in een gestaag, maar flink tempo het afronden van het werk, ook aan de geluidsschermen. En in het najaar volgt nog het werk aan de Vechtbruggen.
 
Wat gebeurt er bij de Vechtbruggen?
De stalen brugdelen worden in twee weekenden, week 40 en week 44, compleet vernieuwd met sporen en al. Ze zijn erop gemaakt om de geluidshinder te verminderen en sneller te kunnen sluiten. Dan is er dus ook meer tijd om treinen te kunnen laten rijden. Het gaat om seconden en niet minuten, maar als je dagelijks een aantal keer open en dicht gaat, telt het wel op. Voor de snellere sluiting en opening wordt het toerental van de brug aangepast.
 
Gaat het goed?
Eind dit jaar kunnen er extra treinen gaan rijden en is er meer ruimte voor het treinverkeer. Het werk verloopt binnen planning en ook zo goed dat we miljoenen euro's besparen. Voor het deel waarvoor ik verantwoordelijk ben, kan dat omdat we risicopotten niet hoeven aan te spreken. We kunnen het ook binnen de planning allemaal opleveren.
 
Alles gaat dus gesmeerd?
Nou, dat niet. Er zijn altijd tegenslagen en die zijn er ook in dit deel van het project OV SAAL geweest. Het is zo omvangrijk, er zijn zoveel afhankelijkheden, dat zoiets onvermijdelijk is. Belangrijk is hoe je ermee omgaat. Zo moesten de planningen wijzigen en tegelijk willen we dat de hinder voor reizigers niet groter wordt dan vooraf gepland. Dat betekent voor de aannemer heel veel. De capaciteit van mensen en materieel moest opnieuw worden toegewezen voor deze buitendienststelling. 
 
Hoe is dat weer goed gekomen?
Dat vergt wel een paar pittige overleggen en nieuwe besluiten. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je samen ten diepste het gewoon goed wil doen. Dat je binnen budget en planning samen uitvoert wat je samen vooraf hebt bedacht.
 
En hoe gaat het met de omgeving?
Je ziet veel enthousiasme en opluchting over het waarom van de werkzaamheden: meer treinen voor betere bereikbaarheid. Maar wat ons minder gemakkelijk is afgegaan is de hinder vanwege de bouw van geluidsschermen. Het fietspad dat ernaast ligt, wordt door 15.000 mensen per dag gebruikt. Als je daar aan de slag gaat, heeft dat een grote impact. Het bleek om een andere aanpak en communicatie te vragen dan we aanvankelijk dachten. Bovendien neemt de levering van onderdelen meer tijd dan gepland. Het zijn maatwerkschermen, dus dat is lastig op te lossen. We zijn ons bewust dat we op dat punt meer hinder veroorzaken dan we hadden voorzien. We kunnen nu alleen vragen om begrip en zo hard mogelijk doorwerken.
 
Hoe ga je als projectmanager om met tegenslagen?
Het is belangrijk dat je snapt wat er technisch allemaal speelt, maar het is minstens zo belangrijk tussen de regels door te luisteren. Dat je gevoelig en alert bent voor wat eronder zit. Alleen door als ProRail en aannemers als team te werken, kun je zoiets als dit goed doen. En dat heeft ook een menselijke kant. Je moet oog hebben voor frustraties en vermoeidheid en daarop inspelen. En je mag dan ook samen trots zijn op wat je bereikt. Uiteindelijk is dat de mix waarmee je een project tot een goed einde brengt. Wat dat betreft: nu eerst op naar deze vrijdagmiddag, op naar de eerste trein!

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers