Verbeteren van de doorstroom op stations

Nieuws

13 juni 2017

Nederland kent dagelijks meer dan 1,2 miljoen reizigers en dit aantal groeit snel. Naast de sporen en treinen moeten ook de treinstations zijn toegerust op de verwachte groei. Zo is na de verbouwing op Utrecht Centraal de stationshal enorm vergroot en zijn er veel winkels bijgekomen; dit op een treinstation dat elke dag méér reizigers verwerkt dan luchthaven Schiphol op een topdag. Zoals gezegd blijft het aantal reizigers groeien en moeten ProRail en NS ook in de toekomst de sporen en stations daarop inrichten.

Wat lossen we op?

Wat betekent dat nou ‘doorstromen’ en welke maatregelen zijn er om de reis van de reiziger aangenamer, veiliger en beter te maken?
Mensen hebben de neiging om bij de trappen te blijven staan en dat zijn vaak de smalle gedeelten van perrons. We willen dat er meer spreiding is van reizigers zodat ze sneller kunnen instappen, maar ook dat aankomende reizigers de perrons sneller kunnen verlaten. Hiervoor zijn verschillende oplossingen mogelijk, zoals het aanpassen van (rol)trappen en hellingbanen (platte roltrappen).
ProRail en NS brengen daarom realtime de reizigersstromen in kaart op zes druk gebruikte stations: Utrecht Centraal, Leiden Centraal, Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, ‘s Hertogenbosch en Schiphol Airport. De gegevens worden gebruikt om de capaciteit van de stations optimaal te kunnen gebruiken.

Snel maatregelen nemen

Tussen Schiphol en Amsterdam is bijvoorbeeld het spoor vernieuwd om meer treinverkeer mogelijk te maken. Meer treinen, betekent meer reizigers. En daarom verwachten we meer drukte op de perrons op station Schiphol. ProRail heeft al verschillende proeven gedaan in samenwerking met NS om het gedrag van reizigers op de perrons te analyseren. De precieze berekeningen wezen uit dat in 2017 de drukte op de perrons erg groot zou worden. Daarom waren er aanpassingen nodig. Op Schiphol zijn deze maatregelen meteen uitgevoerd.

Dynamische Instapinformatie

Een van de andere mogelijke oplossingen is het bieden van Dynamische Instapinformatie aan wachtende reizigers op het perron. Daarbij zullen reizigers op de perrons van Schiphol gewezen worden op de stoppositie van de treinen en op de toegankelijke instapdeuren van de trein. Wachtende reizigers verspreiden zich hierdoor beter over de beschikbare transferruimte en het beschikbare treinmaterieel. Ook willen we de bewegwijzering verbeteren op Schipholplaza, zodat de rustigere delen van het perron gemakkelijker te vinden zijn voor reizigers.

Wat er nog meer is gedaan om de spreiding op Schiphol te bevorderen

• We vergroten de perronoppervlakte op kritische punten voor betere doorgang om  voorkomen van verdrukking)
• Verbeteren reisinformatie resp. bewegwijzering t.b.v. de wegnemen onzekerheid bij de reiziger
• Aanbrengen van verschillende informatie schermen
• Verkleinen van de technische ruimte onder hellingbanen
• Vertrekstaten verwijderen / verplaatsen
• Banken zuidzijde perron 1 verwijderen
• Leunsteunen plaatsen
• Bagagekarren weren op perrons
• Bordjes in spoor aanpassen
• Snoepautomaten verplaatsen
 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers