ACM keurt tarieven ProRail grotendeels goed

Nieuws

26 november 2015

De manier waarop ProRail spoorvernieuwing- en onderhoudskosten in rekening brengt bij vervoerders is grotendeels goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd besluit van de ACM. ProRail heeft nu tot 1 juni 2016 de onderdelen die niet voldoende zijn te verbeteren.

De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), een samenwerkingsverband van de regionale spoorvervoerders, diende eerder dit jaar een klacht in over de gebruiksvergoeding 2015 en 2016 bij de ACM. In juli 2015 besloot de ACM dat de tarieven van ProRail meer recht moeten doen aan het gebruik van lichtere treinen op het spoor. ProRail paste daarop de tarieven aan.

Akkoord

Ook onderzocht de ACM of ProRail op een juiste wijze spoorvernieuwing- en onderhoud doorbelast aan vervoerders. Henk Don, bestuurslid ACM: "Wij zien dat ProRail de tarieven nu grotendeels goed heeft onderbouwd. Maar ProRail heeft de percentages voor variabele onderhoudskosten van spooronderdelen als overwegbeveiliging, bruggen en tunnels nog steeds onvoldoende gemotiveerd." ProRail heeft nu tot 1 juni 2016 om de motivering op die onderdelen die niet voldoende zijn te verbeteren.

Tarieven 2016

Het besluit van ACM betekent dat ProRail de gepubliceerde tarieven voor 2016 in de Toegangsovereenkomsten kan opnemen. Mochten na de onderbouwing aan ACM de tarieven voor vervoerders lager uitvallen, dan zal ProRail het verschil aan hen terugbetalen. 

Goederenvervoer

ProRail berekent sinds enige tijd realistische kosten voor het gebruik van het spoor, waardoor de tarieven voor vervoerders zijn gestegen. Het minsterie van Infrastructuur en Milieu heeft geld beschikbaar gesteld aan goederenvervoerders om de stijging van de gebruiksvergoeding tijdelijk te compenseren.

Gebruiksvergoeding, wat is dat?

Spoorvervoerders betalen aan ProRail gebruiksvergoedingen. Dat zijn vergoedingen voor bijvoorbeeld het gebruik van het spoor, de perrons en treinparkeerplaatsen. De tarieven voor gebruiksvergoeding moeten voldoen aan de voorschriften uit de spoorwegwetgeving en de Europese richtlijnen. Het berekenen van de gebruiksvergoeding is complex. Het gaat uit van ingewikkelde rekenmodellen op basis van variabelen zoals treingewicht, gemaakte kilometers en het gebruik van perrons. ProRail publiceert de tarieven  in de netverklaring.

Meer informatie over de gebruiksvergoeding op het spoor  is op deze webpagina te vinden.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers