De eerste master met annotatie Railsystemen: goede rugzak voor de spoorwereld

Nieuws

20 januari 2017

Aan de TU in Delft is de eerste masterstudent met een annotatie Railsystemen afgestudeerd. Het gaat om Bart Leistra, de eerste transportspecialist met railexpertise. In anderhalf jaar tijd rondde hij zijn masterstudie af inclusief annotatie.

Bart was van kleins af aan al gefascineerd door transportland Nederland. Na zijn studenten(bij)baan bij een aannemer van ProRail koos Bart ervoor om aan de slag te gaan in de railwereld. Toen hij bij aanvang van zijn studie ook nog kon kiezen voor de nieuwe annotatie Railsystemen viel alles op zijn plek. Bart ontving op donderdag 19 januari zijn diploma en annotatie.

Annotatie Railsystemen

De annotatie Railsystemen is opgezet vanuit de leerstoel Railbouwkunde in samenwerking met het Transport Institute om studenten enthousiast te maken voor het spoor en een goede basis te geven voor een carrière in de railsector. In deze sector is veel vraag naar ingenieurs met spoorkennis. De annotatie Railsystemen is een extra certificaat voor masterstudenten van de Technische Universiteit Delft naast hun diploma.

Studentenbaan

Tijdens zijn bacheloropleiding Civiele Techniek kwam Bart Leistra per toeval via een studentenbaan bij een aannemer van ProRail terecht. Bart vertelt: "De mensen die het complexe Nederlandse treinsysteem en -infrastructuur laten werken, zijn gepassioneerd en zorgen dat de treinen hoe dan ook kunnen rijden. Dit wilde ik ook doen. Aan de slag met systemen en de complexiteit van het spoorboekje en storingsherstel doorgronden".

Onderzoek

Voor ProRail onderzocht Bart hoe je storingen doeltreffender kunt aanpakken. "ProRail is verantwoordelijk voor de spoorinfrastructuur van Nederland. Door intensief gebruik van dit netwerk kan zelfs een kleine verstoring grote gevolgen hebben. Weersinvloeden, falende techniek of invloed van derden zorgen voor verstoringen en beperken de beschikbaarheid van het spoor. Het is belangrijk om de impact van een storing en het aantal storingen te beperken. ProRail zorgt dat het herstel in goede banen loopt", licht Bart Leistra toe.

Slimme manier

ProRail zoekt continu naar manieren om de beschikbaarheid van het spoorwegnet te verbeteren. Met zijn onderzoek heeft Bart Leistra een slimme manier bedacht om de oorzaak en locatie van een storing op afstand te bepalen. Een monteur kan dan sneller naar de plek van de storing en deze meteen adequaat aanpakken.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers