Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram, metro en op stations moet stoppen. ProRail steunt dit protest.

Lees meer

Directeur Projecten: er is nu rust in Utrecht

Nieuws

2 december 2016

De opening van station Utrecht Centraal is ophanden. In een serie interviews met betrokken partijen als NS, gemeente Utrecht, ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail blikken we terug op de ontwikkeling en de toekomst van het station. In deze aflevering Ans Rietstra, directeur Projecten van ProRail.

Wat hoopt u dat de reiziger onthoudt van het nieuwe Utrecht Centraal?

Het licht dat nu volop aanwezig is op het station. Een direct gevolg van de goede architectuur. Maar ook de ruimte, de bewegwijzering en een algeheel gevoel van comfort tijdens het verblijf op het station.

Wat leerde ProRail van het nieuwe Utrecht Centraal?

Het is rustiger geworden voor reizigers en voor machinisten. Een mooi voorbeeld van crowd management, van het omgaan met grote groepen mensen. Geen smalle paadjes en onduidelijke routes. Maar overzicht, ruimte, duidelijkheid. Ook voor machinisten, omdat we het aantal wissels en ook seinen flink hebben teruggebracht. Het spooremplacement is overzichtelijker voor ze. Het voorkomt stress. Waar moet ik zijn? Kom ik op tijd? Het nieuwe Utrecht Centraal zorgt daarmee voor rust en dus ook een gevoel van vertrouwen. Iets wat we meenemen bij de ontwikkeling van nieuwe stations.

Hoe belangrijk is de komst van het nieuwe Utrecht Centraal?

Het was een knooppunt waar zo veel vanaf hing als er iets mis ging. De storingsgevoeligheid is nu minder geworden. Dus voor de betrouwbaarheid van het spoor is het heel belangrijk. Maar ook het stationsgebouw zelf. Het is meer dan een doorgangshuis. Reizigers kunnen nu op een centrale plek in Nederland met de trein komen en daar op die plek verblijven en afspreken met elkaar. Daarnaast zorgt het nieuwe station ook voor veel betere verbinding met de stad. Het is geen eindpunt maar een middelpunt met een goede verbinding aan de voor- en achterkant.

Waar bent u als directeur Projecten van ProRail trots op?

Dat we met zo veel mensen en werkzaamheden op een kleine postzegel, wat het uiteindelijk wel is, het project bereikbaar en beheersbaar hebben uitgevoerd. Dat we het zo hebben kunnen bedenken dat alle bewegingen van mensen, materialen, treinen en bouwwerkzaamheden gelijktijdig verbonden zijn. De keuze om tegelijkertijd met de vernieuwing van een stationsgebouw ook het complete spooremplacement aanpakten, was niet logisch, maar heeft goed uitgepakt. Mensen hebben nu een voordeel bij binnenkomst en vertrek met de trein en in de stationshal zelf.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers