Klein deel budget doorgeschoven naar 2016

Nieuws

27 november 2015

In 2015 heeft ProRail niet al het beschikbare geld vanuit het Rijk voor onderhoud en vernieuwing van het spoor uitgegeven. Een klein deel van dit budget is daarom doorgeschoven naar 2016. Ook waren er in 2015 meevallers omdat onderhoud goedkoper uit viel. Op lange termijn ontstaan er mogelijk tekorten op de spoorbudgetten van het Rijk en nu houdt ProRail geld over. Hoe zit dat?

Elk jaar spreken we met het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) af wat wij het komende jaar gaan doen en hoeveel geld daarvoor nodig is. Voor het jaar 2015 hebben wij 1,6 miljard euro ontvangen om het spoor te onderhouden, nieuwe stations te bouwen en het treinverkeer te regelen. 

IenM geinformeerd

We hebben het ministerie van IenM geinformeerd dat we een deel van het ontvangen bedrag voor 2015 niet hebben kunnen uitgeven. In totaal gaat het om ongeveer 130 miljoen euro (exclusief BTW). De Tweede Kamer is gisteren door staatssecretaris Dijksma geinformeerd over de ontwikkelingen van de spoorbudgetten. 

Meevallers en uitstel

Dat we niet alles hebben besteed, heeft twee oorzaken. Ten eerste hadden we een aantal meevallers. Zo bleken sommige werkzaamheden goedkoper dan gedacht. Ook hadden we geld gereserveerd voor onverwachte werkzaamheden, maar dat budget hoeven we niet te gebruiken. 

Ten tweede zijn er werkzaamheden die we wilden uitvoeren vertraagd zodat het niet meer lukt om ze dit jaar uit te voeren. Dat komt onder andere doordat aanbestedingen langer duurden dan gedacht of door een tekort aan personeel. Ook zijn planningen opgeschoven, waardoor soms op andere momenten niet genoeg ruimte beschikbaar is om op ons druk bereden spoor te kunnen werken.

Doorschuiven werk komt vaker voor

Ieder jaar maakt ProRail zo goed als mogelijk een prognose van de kosten voor werken aan spoor en stations. Met zo'n 1300 projecten per jaar in uitvoering, liefst waarbij de treinen kunnen blijven rijden, komt het voor dat planningen anders lopen dan een jaar eerder voorspeld. We nemen de overgebleven budgetten in overleg met het IenM mee naar het volgende jaar. Uitstel betekent geen afstel.

Verbeterplan in volle gang

Voor de jaarlijkse subsidie-aanvragen willen we wel verbeteringen doorvoeren. Het maken van nog betere prognoses van benodigd jaarbudget is onderdeel van ons verbeterplan voor de financiele administratie. Lees hier meer over in het nieuwsbericht Verbeterplan Financiën in volle gang.

Topstructuur ProRail

ProRail werkt ook aan de verbetering van de aansturing van het bedrijf. Sinds 16 november ligt er een voorstel ter advies bij de Ondernemingsraad van ProRail om de topstructuur van ProRail aan te passen. 

Tekorten op lange termijn

Afgelopen jaren is ons duidelijk geworden dat met het door het ministerie van IenM beschikbare budget tot 2028 beheer en onderhoud van het spoor moeilijk haalbaar wordt. We krijgen minder geld. Uiteindelijk is het aan de politiek om ervoor te zorgen dat ambitie en budget met elkaar in evenwicht zijn. Op lange termijn worden beschikbare budgetten ingeschat en ProRail doet voor ieder afzonderlijk jaar een subsidie-aanvraag aan IenM. Daarom is het mogelijk dat gedurende het jaar niet alle budgetten worden opgemaakt, terwijl er tegelijkertijd een te kort aan rijksmiddelen kan ontstaan op lange termijn. 

Meer weten over onze financieen? Lees meer in het geupdate nieuwsbericht: De veel gestelde vragen over ProRail mét de antwoorden

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers