OV SAAL

Steeds meer mensen pakken de trein tussen Schiphol en Lelystad. Als we het spoor niet aanpassen, ontstaan er – net als op de weg – flinke files. Om alle reizigers op tijd naar hun bestemming te brengen, moeten er meer treinen kunnen rijden. De rijksoverheid heeft ProRail gevraagd de spoorlijn tussen Schiphol en Lelystad om te bouwen tot een moderne 'spoorsnelweg', met ruimte voor meer treinverkeer.

Werken aan de toekomst

Amsterdam wordt steeds drukker, en ook de ontwikkeling van de Zuidas leidt tot meer reizigers. Tegelijk groeit het treinverkeer van en naar het noorden via de Hanzelijn en krijgt Almere er 60.000 nieuwe woningen bij. Het is een uitdaging om rond Almere en Lelystad en vooral in het drukke Amsterdam het spoor klaar te maken voor de toekomst. We doen dat met OV SAAL: Openbaar Vervoer Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad.

Meer treinen

De capaciteit van het spoor vergroten is niet altijd een kwestie van extra spoor neerleggen. Daar is vaak ook niet genoeg ruimte voor. Liever passen we daarom het bestaande spoorwegnet zo aan, dat er meer treinen kunnen rijden. Alleen als het écht niet anders kan – zoals in Amsterdam – komt er nieuw spoor bij.

Met oog voor de omgeving

Er moet veel gebeuren op de trajecten van de SAAL-lijn. Bij dat werk willen we de hinder voor reizigers en omwonenden zoveel mogelijk beperken, tijdens de bouw en als er straks meer treinen rijden. Daarom werken we intensief in een korte periode en nemen we waar nodig geluidsmaatregelen.

Beter bereikbaar, ook over de weg

Met OV SAAL maken we de 'noordelijke Randstad' beter bereikbaar per trein. Tegelijkertijd werkt Rijkswaterstaat in het project SAA aan de bereikbaarheid voor autoverkeer, met een verbreding van de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (A9, A10 oost, A1 en A6). Door zorgvuldige afstemming zorgen Rijkswaterstaat en ProRail er samen voor dat hinder wordt beperkt en dat de regio ook tijdens de bouwperiode bereikbaar blijft.

Plannen op termijn

De plannen voor het aanpassen van het spoor tussen Schiphol en Lelystad zijn verdeeld in twee fasen:

  • Op de ‘korte termijn’ (2010-2016) verdubbelt het aantal treinen: er rijden straks geen 6, maar 12 treinen per uur. Zo is OV SAAL een eerste stap naar reizen zonder spoorboekje; het doel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Voor deze termijn heeft het Rijk 900 miljoen euro beschikbaar gesteld.
  • Op de ‘middellange termijn’ (na 2020) wil het kabinet het spoor in Weesp uitbreiden en het beveiligingssysteem ERTMS op het SAAL-traject aanleggen. Ook op de Gooilijn (Amsterdam-Hilversum) komt ERMTS én worden overwegen veiliger gemaakt. Voor deze plannen heeft het Rijk 500 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Deze plannen voor de middellange termijn moeten nog verder worden uitgewerkt. Kijk op de Rijksoverheid.nl voor meer informatie.

Bekijk de projectsites van OV SAAL:

Feiten en cijfers

  • Financier:
    Ministerie van Infrastructuur en Milieu
  • Opdrachtgever:
    ProRail
  • Lengte trace:
    circa 60 kilometer
  • Gemeenten:
    Haarlemmermeer, Amsterdam, Ouder-Amstel, Diemen, Weesp, Muiden, Almere en Lelystad.
  • Provincies:
    Noord Holland en Flevoland.

Documenten

Bestandstype Informatie Versie Bestandsgrootte
pdf Overzicht spooruitbreiding
Laatst gewijzigd: 17-07-2013
7.47 MB
pdf Folder Beter spoor
Wat gaat er gebeuren op het traject Almere - Lelystad en Vechtbruggen Weesp. Laatst gewijzigd: 24-10-2013
1.69 MB