Amsterdam : Verbouwing Amsterdam Zuid
Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er zeker drie keer zoveel: 250.000 reizigers per dag in 2030.
- Locatie
- Amsterdam
- Startdatum
- 2018
- Einddatum
- 2030
Ruimte voor het station
Station Amsterdam Zuid groeit snel. De verwachting is dat deze groei in versneld tempo doorzet, naar circa 300.000 openbaar vervoerreizigers per dag in 2030. Om de reizigersstromen op te vangen, wordt het station uitgebreid. Tevens moet een derde treinperron mogelijk worden gemaakt, dat nodig is om het internationale treinverkeer te kunnen verplaatsen van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Zuid. Internationale treinen moeten een schoon alternatief bieden voor vliegverkeer binnen Europa.
Het openbaar vervoerknooppunt Amsterdam Zuid krijgt boven de grond een nieuw trein- en metrostation, met aan weerszijden bus- en tramstations. Daaromheen krijgt het stationsgebied een groene inrichting. De huidige stationsentree, de Minervapassage, wordt verbreed van circa 12 naar 40 meter en er komt een tweede entree, de Brittenpassage. In en tussen de passages komen een winkelgebied en extra fietsenstallingen.
Zuidasdok
Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Het project zorgt voor een betere bereikbaarheid van Amsterdam en van het noordelijk deel van de Randstad, met het openbaar vervoer en over de weg. Zuidasdok is een samenwerking van Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam.
In het centrumgebied van Zuidas komt de A10 Zuid deels onder de grond te liggen. Door het aanbrengen van twee tunnels ontstaat bovengronds ruimte om station Amsterdam Zuid uit te breiden naar een hoogwaardig vervoersknooppunt.
Bovendien verbetert de ondergrondse ligging de kwaliteit van de openbare ruimte in Zuidas. Tussen de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer wordt de A10 Zuid verbreed. Deze verbreding moet zorgen voor meer veiligheid en een betere doorstroming. Dit door bestemmingsverkeer (twee rijstroken in beide richtingen) en doorgaand verkeer (vier rijstroken in beide richtingen) van elkaar te scheiden.
Nieuws over dit project
-
Geen treinverkeer op Amsterdam Zuid tijdens Hemelvaartweekend
20 mei 2025
-
Nieuw treinperron station Amsterdam Zuid in gebruik
26 maart 2025
-
In maart aangepaste dienstregeling voor station Amsterdam Zuid
28 februari 2025
Gerelateerde projecten
-
Twee nieuwe wissels
Schiphol-Amsterdam
-
Aanpassingen station Amsterdam Centraal
Amsterdam
-
Vijfde en zesde spoor op Amsterdam Zuid
Amsterdam