Zwolle - Kampen

Op de Kamperlijn, het spoor tussen Zwolle en Kampen, gaan elektrische treinen rijden. Daarvoor leggen we een bovenleiding aan. Ook bouwen we een nieuw tussenstation én vernieuwen we het spoor.

Spoor klaarmaken voor elektrische treinen

Op dit moment rijden treinen tussen Zwolle en Kampen op diesel. Om elektrische treinen te laten rijden zorgen we voor:
• de aanleg van zo’n 200 bovenleidingmasten;
• technische ruimten voor energievoorziening voor het spoor;
• kabels naar deze gebouwen.

Station Kampen

Op station Kampen leggen we een “spoorplein” aan. Dit plein krijgt bankjes met uitzicht op de IJssel en de Hanzestad Kampen, aan de overkant van de rivier. Daarvoor verlengen en verbreden we het perron. Ook komt het perron iets verder van de woningen af te liggen. Daarnaast verwijderen we de overbodige sporen op het oude rangeerterrein.

Nieuw station Zwolle Stadshagen

In de Zwolse wijk Stadshagen bouwen we een nieuw tussenstation: Zwolle Stadshagen. Het station krijgt een tunnel onder het spoor, bij de Belvédèrelaan. Zo is het station vanuit de wijk Stadshagen nog beter bereikbaar.

Nieuw spoor

Behalve het spoor klaarmaken voor elektrische treinen, krijgt het traject tussen Zwolle en Kampen nieuwe spoorstaven, wissels, bielzen en spoorgrind. In Zwolle verhogen we daarnaast de spoorbrug over de Blaloweg. Hiermee wordt de kans op aanrijdingen door vrachtwagens kleiner.

Sneller

Ook al maken de treinen straks een extra stop op Zwolle Stadshagen, de huidige dienstregeling verandert niet. Want de elektrische treinen tussen Zwolle en Kampen gaan sneller rijden. De snelheid gaat omhoog van 100 naar 140 kilometer per uur. Met het extra station en de verhoogde snelheid verbeteren we de bereikbaarheid tussen Zwolle en Kampen.

Duurzamer en goedkoper

Anders dan dieseltreinen, zijn elektrische treinen stiller en schoon. Ze stoten geen schadelijke stoffen uit, waardoor de luchtkwaliteit verbetert. En: ze zijn goedkoper in onderhoud- en brandstofkosten.

Planning

Heel 2017 werken we aan dit project. In december van dat jaar openen we de vernieuwde Kamperlijn. Dan zullen ook de eerste elektrische treinen gaan rijden.

ProRail werkt in dit project samen met de provincie Overijssel, gemeente Kampen en Zwolle.

Nieuws

Het ‘Kamperlijntje’ aflevering 3: Vergane glorie in de spoorindustrie

Kampen 25 juli 1964, emplacement met goederenwagens (foto R. Ankersmit).
Kampen 25 juli 1964, emplacement met goederenwagens (foto R. Ankersmit).
Er wordt hard gewerkt aan het spoor en de bovenleiding en daarmee aan de toekomst van de spoorlijn Zwolle-Kampen waardoor er nu geen treinen rijden. Tijd dus om terug te blikken met foto's en verhalen over de geschiedenis van de kortste spoorlijn van Nederland. En dat doen we met 'mister Kamperlijntje' Kasper Haar. Aflevering 3: Vergane glorie in spoorindustrie.

Fasering

2017

  • januari: start werkzaamheden
  • 10 dagen tussen maandag 20 februari en vrijdag 10 maart: intrillen van damwanden aan de noordzijde van het spoor (Stadshagen) 
  • tussen 5 juni en 28 augustus: bussen in plaats van treinen (buitendienststelling van het spoor) 
  • 2e halfjaar: testritten
  • december: gereed

Bouwwebcam Stadshagen, Zwolle

Contact