Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het treinverkeer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in het openbaar vervoer moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Het ‘Kamperlijntje’ aflevering 3: Vergane glorie in de spoorindustrie

Nieuws

25 juli 2017

Er wordt hard gewerkt aan het spoor en de bovenleiding en daarmee aan de toekomst van de spoorlijn Zwolle-Kampen waardoor er nu geen treinen rijden. Tijd dus om terug te blikken met foto's en verhalen over de geschiedenis van de kortste spoorlijn van Nederland. En dat doen we met 'mister Kamperlijntje' Kasper Haar. Aflevering 3: Vergane glorie in spoorindustrie.

ProRail bezoekt met Kasper Haar (63) de volgens hem vier meest kenmerkende plekken van de spoorlijn Zwolle-Kampen. Hij verzamelt al 25 jaar alle informatie over de spoorlijn en maakte er vele duizenden foto's van. Bij de Spoorstraat in Kampen zien we halve en hele loodsen uit oude tijden.

Bedrijvigheid

Kasper Haar: "Het was hier ooit een en al bedrijvigheid. Alles stond in het teken van de handel en industrie van de spoorwegen, maar ook rond de spoorwegen. En dat was het de Kampenaren in beginsel ook vooral om te doen: het ontwikkelen van een verbinding met het Duitse achterland via Almelo. Maar dat is er nooit van gekomen."

"Het idee was natuurlijk logisch. In de landbouw hier in de omgeving was er veeteelt en veen. Via de Zuiderzee en IJssel konden ook buitenlandse schepen en vissersschepen binnenlopen. Er was in 1865 zelfs een spoorsteiger met kraan voor overslag. Na de Tweede Wereldoorlog werden bouwmaterialen voor de nieuwe polders via het spoor aangevoerd en andersom vlas en aardappelen afgevoerd. In de vijftiger jaren van de vorige eeuw zijn de goederensporen nog enorm uitgebreid.  Later bleef er alleen nog maar aardappelvervoer over waaraan in 1997 een definitief einde kwam en daarmee ook aan het goederenvervoer en werden de laatst aangelegde sporen weer verwijderd."

Eindpunt

"Kampen was in 1865 het eindpunt van de spoorlijn Utrecht-Kampen. Er was dus een emplacement nodig, maar ook alles wat in die tijd nodig was voor beheer en onderhoud van treinen en spoor. Zo was er onder andere een rijtuigen- en locomotiefloods en een smederij. Deze verdwenen in 1911 en hiervoor in de plaats kwam een grote goederenloods, later in gebruik door Van Gend & Loos.”
"Deze loods werd in 1990 gesloopt. Nu staan er nog een trits ballastwagons op een oud spoor dat tijdelijk via een oud herplaatst wissel wordt aangesloten op het nieuwe hoofdspoor. Wat verder rest zijn her en der enkele meters oude industriesporen verzonken in de grond en in het beton."

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers