Storingen op het spoor

De trein brengt u daar waar u zijn wil. Daar zetten wij ons elke dag, 24 uur per dag voor in. Gelukkig rijden de treinen het grootste gedeelte van de tijd volgens de dienstregeling. En gewoon op tijd. Maar soms is er een storing: een sein- of wisselstoring bijvoorbeeld, of schade op of rond het spoor. Dan kan een trein vertraging hebben of niet rijden. We stellen dan alles in het werk om de storing zo snel mogelijk op te lossen, waar en wanneer dat ook is.

Onderwerpen

Het weer

Storing door weersomstandigheden
Storing door weersomstandigheden

Veelgestelde vragen

Waarom is er altijd een kans op storingen?

We begrijpen dat storingen vervelend zijn. Toch kunnen we niet altijd alle storingen voorkomen: de techniek is gevoelig, en we hebben soms te maken met dingen waar we geen invloed op hebben, zoals het weer, een stroomstoring of een kapotte trein. We werken continu aan het voorkomen van verstoringen. Zo kijken we steeds weer of onze systemen beter kunnen. En we onderhouden het spoor zo goed mogelijk om storingen voor te zijn.

Kun je met onderhoud storingen voorkomen?

Met tijdig en goed onderhoud kunnen we zeker storingen voorkomen. Daarom streven we samen met onze aannemers naar meer preventief onderhoud. Liever onderdelen op tijd vervangen (of zelfs iets te vroeg), dan het risico op een verstoring op een druk spoorknooppunt.

Ook nemen we maatregelen die storingen in ons ICT-netwerk moeten opvangen, zoals het dubbel uitvoeren van stroomvoorziening en verkeersleidingssytemen. Met onderhoud kunnen we veel voorkomen, maar storingen zijn helaas nooit helemaal uit te sluiten.

Wat is de rol van het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) bij grote verstoringen?

Het OCCR is een samenwerkingsverband van ProRail, de spoorvervoerders en spooraannemers. Dit centrum bestaat sinds oktober 2010 en coördineert de afhandeling van calamiteiten en incidenten op het spoor. Zo kunnen ze snel tot een gezamenlijk besluit komen over de te nemen maatregelen.

Via een zogenaamde ‘spoorradar’ beschikken alle betrokken partijen over actuele, correcte, complete en eenduidige informatie op het gebied van storingen en punctualiteit. Ze werken dus vanuit dezelfde informatie en kijken naar dezelfde grafieken.

Waarom passen ProRail en NS de dienstregeling soms aan?

Wanneer er op het spoor tegelijkertijd meerdere storingen zijn, bestaat het risico dat de treindienst in een groter gebied ernstig verstoord raakt. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij ernstige sneeuwval.

Als we dit kunnen voorspellen, kunnen we besluiten om te gaan rijden met een aangepaste dienstregeling. Er rijden dan minder treinen en reizigers moeten vaker overstappen. Daardoor komt er meer ruimte op het spoor om mogelijk verstoringen op te vangen en te herstellen. Reizigers kunnen er dus enige hinder van ondervinden, maar we voorkomen wel dat het treinverkeer helemaal stil komt te liggen.

Wat is het grootste probleem op het spoor in de winter?

In de winter is de kans op storingen groter dan in de rest van het jaar. Om te zien waardoor in de winter de grote problemen ontstaan, hebben we de afgelopen winters geanalyseerd. Uit die analyses blijkt dat het heel lastig is om het treinverkeer in beweging te houden als er tegelijkertijd meerdere storingen zijn op belangrijke plekken.

NS en ProRail werken samen aan een fundamenteel onderzoek naar de huidige wijze van het spoorsysteem. Daarbij wordt nadrukkelijk gekeken naar optimale inzet van de medewerkers en ICT-systemen.

Alle veelgestelde vragen over Storingen op het spoor