Rails naar de race : Rails naar de race: En wie gaat dat betalen?
De rails naar de race voeren door verschillende gemeenten: Haarlem, Heemstede, Bloemendaal, Zandvoort. Met hen, maar ook met NS, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio, het ministerie én de Dutch Grand Prix zit Luna Taglioni namens ProRail ambtelijk om tafel.
Terug naar Zandvoort
“Toen de gemeente Zandvoort ons in 2019 vertelde dat ze de Formule 1 naar Zandvoort wilde terughalen, hadden we al snel in de gaten dat er heel veel zou moeten gebeuren om alle fans daar te krijgen."
Even voorstellen
Wie? Luna Taglioni
Functie? Public Affairs manager bij ProRail
Wat? Luna zit aan tafel met alle decentrale overheden in de provincies Noord-Holland en Flevoland
Financiering rond
"Zandvoort had al langer een wens voor een zomerdienstregeling: zes treinen per uur bij mooi weer. Daarvoor moest er geïnvesteerd worden en dat was financieel niet haalbaar. Nu wisten we dat er in het Grand Prix-weekend twaalf treinen per uur moesten rijden en daar komt nogal wat bij kijken: overwegen aanpassen, evenementenperrons aanleggen, het station verbouwen en de tractie en energievoorziening versterken.
Samen met mijn collega’s bracht ik voor de eerste Grand Prix op Zandvoort de provincie, andere gemeentes, de Vervoerregio Amsterdam, Dutch Grand Prix en het ministerie bij elkaar om de financiering rond te krijgen. Dat lukte! Vervolgens was het aan ons om dit uit te voeren."
Intens proces
"Het was een intens proces. We leverden in negen maanden tijd projecten op waarover we normaal drie jaar doen. Ik ben supertrots op het werk dat we destijds met alle partijen verzet hebben. Komend weekend rijden er elk uur twaalf treinen tussen Amsterdam en Zandvoort. Sinds 2020 rijdt de zomerdienstregeling. Dit is een resultaat waarvan iedereen de vruchten plukt.”