: Op hitte inspectie met Jamaal
Het kwik stijgt, hittegolf op komtst! Waar vele Nederlanders opzoek gaan naar verkoeling bij het zwembad of binnenblijven bij de airco, moet Jamaal aan de bak. Hij is inspecteur baan bij ProRail en juist tijdens warme zomerdagen gaan hij en zijn collega's op pad om het spoor extra goed in de gaten te houden.
Wat doet een inspecteur baan?
‘Als inspecteur baan ben je de oren en ogen van ProRail. Wij inspecteren en toetsen het spoor aan de hand van eisen en risico’s die zijn opgesteld in een contract tussen de aannemer en ProRail. De resultaten van deze inspecties leggen wij vast in een digitaal systeem, zodat onze collega’s het voortgangsgesprek kunnen voeren met de aannemer. Want zij voeren het spooronderhoud uit en herstellen gebreken of verbeterpunten.
‘Naast die reguliere inspecties en andere neventaken horen ook zomerinspecties, ook wel hitte inspecties genoemd, bij ons werk. Samen met de aannemer doen we die deze week weer volop!’
Hoe ziet een zomerinspectie eruit en waarom doen jullie die?
‘Als het meer dan 25 graden wordt, wordt er een weeralarm afgekondigd. De aannemer gaat naar buiten om een hitteschouw te lopen en inspecteert de locaties die gevoelig zijn voor hitte. Dit zijn vaak brugovergangen en plekken met een compensatiespoor. Dat zijn twee rails die langs elkaar lopen om krimpen en uitzetten op te vangen. Bij temperaturen boven de 30 graden kan het spoor wel 70 graden worden. Wat er dan kan ontstaan is een spoorspatting (zie foto 4 in de caroussel). Dan knikt als het ware het spoor uit zijn constructie. Door de hoge temperatuur gaat het spoor uitzetten. Dan ontstaat er zo’n kracht dat het spoor het niet meer houdt en spat. Daarnaast letten we extra goed op het ballastbed. Dit is de laag stenen onder het spoor die de uitzetting in beweging van het spoor opvangt.
Wat gebeurt er als jullie een spoorspatting ontdekken?
‘Dit melden we direct en zorgt er helaas voor dat het treinverkeer daar niet verder kan. Meestal repareren we het spoor ’s nachts, als het spoor is afgekoeld en er geen treinen rijden. Het gespatte stuk spoor wordt dan weggehaald door dat stuk te vervangen of terug te buigen. De ligging van het spoor wordt hersteld en de spoorstaaf zal opnieuw voegloos gemaakt worden. Daarbij is het belangrijk dat de oorzaak van de spatting achterhaald wordt en die factoren aangepakt worden.’
Hoe is het om op warme dagen buiten op pad te zijn?
‘Het is te doen, maar ik zorg dat ik voldoende water drink en op tijd even een momentje uit de zon ga. Ook moeten we vaak op veel verschillende plekken zijn waardoor we korte tijd buiten zijn voor inspectie en daarna weer in onze dienstauto met airco kunnen stappen om naar de volgende locatie te gaan. Het uitwerken van inspecties op de iPad probeer je dan ook zoveel mogelijk in de auto te doen.’
Zijn er meer seizoensgebonden inspecties?
‘Ja, in de zomer zijn we extra alert op spoorspattingen maar voordat de winter begint controleren we of de wisselverwarmingen nog goed functioneren en de wissels winterklaar zijn. Dit doen we ver voor het echt winter is zodat we genoeg tijd hebben om herstelacties in te zetten en we zeker weten dat de wisselverwarming werkt op het moment dat het nodig is.’
Wat maakt dit werk zo leuk?
‘De combinatie van een binnen- en buitenfunctie maakt het werk heel mooi. Daarnaast ben ik ook in de gelegenheid om mijn agenda grotendeels zelfstandig en naar eigen inzicht in te delen. Elke dag is anders en ik kom altijd wel weer iets tegen tijdens mijn inspecties. Het is ook heel fijn om te zien als de aannemer wissels heeft onderhouden en bijvoorbeeld onderdelen heeft vervangen.’
‘Ik heb als het ware een hele grote eigen tuin onder mijn hoede. Ik voel me verantwoordelijk voor het stuk spoor in mijn regio. Met zo’n controlerende functie als die van ons is het belangrijk dat je het goed bijhoudt en die verantwoordelijkheid er ook voor voelt.’