Vakmensen : Van landingsbaan naar spoorbaan
“Het was mijn taak om te zorgen dat vliegtuigen een veilige landing maakten, nu ben ik verantwoordelijk voor veiligheid op het spoor”, vertelt Ezra Vertommen. Toen hij in 2011 afstudeerde als piloot, had hij nooit gedacht dat hij Officier van Dienst zou worden bij ProRail. Toch voelt hij zich hier nu als een vis in het water. “De ene dag moeten we reizigers bevrijden uit een gestrande trein, de andere dag moeten we milieuschade voorkomen bij een lekkage. Van wisselstoring tot aanrijding, van terrorisme tot gevaarlijke stoffen, ik heb al aardig wat voorbij zien komen. Wat ik doe maakt het verschil. Die afwisseling en verantwoordelijkheid passen heel goed bij me.”
Het luchtruim voor ProRail
Door de financiële crisis ontstond er een overschot aan piloten. Precies toen Ezra afstudeerde. “Ondanks jarenlang solliciteren, lukte het niet om aan de bak te komen als piloot. En ik was niet de enige. In de hele pilotenwereld speelde dit probleem. Na vijf jaar solliciteren en ondertussen een baan als taxichauffeur, was het mooi geweest. De knop moest om. Ik wilde weer uitgedaagd worden en me verder ontwikkelen”, zegt Ezra.
Een vriend wees Ezra op de vacature voor treindienstleider bij ProRail. “Dat sollicitatiegesprek verliep vrij stroef”, lacht Ezra. “Ik gedroeg me zoals ik gewend was uit het elitaire pilotenwereldje en was helemaal netjes in pak gekleed. Veel te stijf! De teamleider vroeg zich daardoor af of ik wel in het team zou passen. Gelukkig bleek tijdens de opleiding al dat het goed zat. Die twijfels heeft hij inmiddels al lang niet meer!”
Oplossen van incidenten
Het werk was totaal nieuw voor Ezra. “In negen maanden werd me alles bijgebracht wat ik moest weten als treindienstleider. Klaargestoomd voor het spoor! Dat werk heb ik tweeëneenhalf jaar gedaan en het beviel best, maar ik merkte al gauw dat ik liever een buitenfunctie wilde en ik zocht een extra uitdaging. Dat vond ik via een van mijn opleiders. Hij was OvD'er en door zijn verhalen over het oplossen van incidenten, leiding geven en verantwoordelijkheid dragen dacht ik: dat is iets voor mij! Het is echt toeval dat er daadwerkelijk een plek vrijkwam. De meeste OvD'ers blijven namelijk lang in hun functie, dus er is weinig verloop.”
Het kan soms best heftig zijn, maar die afwisseling en het buiten werken maken het echt boeiend.
Brandweer, politie en incidentbestrijders
Na een selectieprocedure en een nieuwe interne opleiding werd Ezra Officier van Dienst Rail. Hij legt uit: “Ik ben de spin in het web bij incidenten op het spoor. Ik coördineer de samenwerking tussen alle partijen en zorg dat iedereen veilig zijn werk kan doen. Zo heb ik veel contact met brandweer, politie en met de ploeg incidentenbestrijders. Je werkt echt samen aan de veiligheid. Als dat lekker snel gaat en de trein weer kan rijden, geeft dat een heel goed gevoel. Het kan soms best heftig zijn, maar die afwisseling en het buiten werken maken het echt boeiend!”
En binnen ProRail blijf je leren. Ezra doet er nu weer iets nieuws bij. Zo is hij mentor van een OVD-er opleiding. “Niet zo lang geleden zat ik zelf nog in dat ‘schoolbankje’”, lacht hij. “Gek om je dat te bedenken, maar heel leuk om dit te mogen doen!”
Op zijn plek
Natuurlijk denkt hij wel eens hoe het ook had kunnen zijn. “Misschien had ik wel in Dubai gewoond als ik piloot was”, zegt Ezra. “Maar ik weet nu ook dat ik heel goed op mijn plek zit bij ProRail. En als je ziet hoe de luchtvaart er op dit moment aan toe is al helemaal. Het is zo instabiel, er zijn nooit vaste contracten en nu met corona staat iedereen op straat. Achteraf gezien maar goed dat het voor mij zo gelopen is!”