Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Beroep tegen besluit ACM

Nieuws

7 oktober 2015

Vanochtend diende bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven in Den Haag (CBb) het beroep van verschillende reizigers- en goederenvervoerders tegen een besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over aanpassingen aan de gebruiksvergoedingen voor het spoor. Het College heeft besloten dat alleen het beroep van FMN (regionale vervoerders) in behandeling wordt genomen. De beroepen die waren ingesteld door KNV spoorgoederenvervoer en andere spoorwegondernemingen worden niet in behandeling genomen omdat ze te laat zijn ingediend.

De regionale vervoerders vertegenwoordigd in FMN moeten nu op korte termijn de motivering van het beroep indienen, waarna CBb het beroep verder zal gaan behandelen. Het beroep betreft een geschil tussen FMN en ACM; ProRail is hierin geen directe partij en wordt dus niet gedaagd.

Gebruiksvergoeding: hoe zit het ook alweer?

Net zoals luchtvaartmaatschappijen voor het gebruik van een luchthaven betalen en binnenschippers betalen voor het gebruik van een haven, betalen spoorvervoerders voor het gebruik van het spoor. Vervoerders betalen aan ProRail een vergoeding voor bijvoorbeeld het gebruik van rails, bovenleiding, perrons en treinparkeerplaatsen.

In 2012 heeft het kabinet Rutte I in het lenteakkoord een algehele tariefsverhoging van de gebruiksvergoeding opgenomen in de Rijksbegroting van circa 20%. Tegelijkertijd heeft ProRail wijzigingen in de systematiek van de gebruiksvergoeding doorgevoerd na eerder onderzoek van de ACM. Dit alles leidt tot een stijging van de gebruiksvergoeding in de periode 2014 – 2016 met gemiddeld 20%. Per vervoerder kan de tariefstijging echter verschillend uitpakken. Dit is namelijk afhankelijk van de mate waarin een vervoerder verschillende diensten afneemt. ProRail brengt alleen kosten in rekening die direct zijn terug te voeren op het gebruik van het spoor. Meer informatie over tarieven is op deze pagina te vinden.

Besluit ACM

De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), een samenwerkingsverband van de regionale spoorvervoerders is de enige partij geweest die een klacht over de gebruiksvergoeding heeft ingediend bij de ACM, naar aanleiding van bekendmaking van de nieuwe tarieven. Vervolgens heeft de ACM getoetst of ProRail zich aan de wet- en regelgeving heeft gehouden ten aanzien van de wijzigingen in de systematiek van de gebruiksvergoeding en of de tariefsverhoging conform de wettelijke eisen is verdeeld onder de vervoerders. Op 23 juli 2015 heeft de ACM haar besluit gepubliceerd. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), de belangenbehartiger van het goederenvervoer en andere vervoerders maken bezwaar tegen dit besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) welke ProRail moet uitvoeren. ProRail heeft op basis van het besluit van ACM tarieven aangepast. Wanneer de rechter uitspraak doet, zal duidelijk worden wat dit betekent voor de tarieven in 2016.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers