Rondom Eindhoven Centraal : Wat heeft jouw voorkeur?

Je kunt jouw voorkeur aangeven over twee onderdelen van de verkenning: oplossingen voor busstation, fietsenstalling, stationshal én oplossingen voor de extra perronsporen op station Eindhoven Centraal.

Waarom is jouw voorkeur belangrijk?  

Zo kunnen we de bestuurders goed informeren over welke oplossingen voor de omgeving en gebruikers de meeste of minste voorkeur heeft. Draagvlak van de omgeving voor een oplossing is één van de beoordelingscriteria van de verkenning. Het kan bestuurders dus helpen bij het maken van de juiste beslissing voor de voorkeursoplossing.

Deel jouw voorkeur met ons  

Je kunt nu dus jouw voorkeur aangeven over twee onderdelen van de verkenning:

  • De vijf overgebleven oplossingen voor busstation, fietsenstalling en stationshal noordzijde (etc.) op Eindhoven Centraal.
  • De twee overgebleven oplossingen voor de extra perronsporen op Eindhoven Centraal.

Direct naar de stempagina Direct naar de stempagina

Eerst nog eens de oplossingen bekijken?

Dat kan! Voordat je gaat stemmen kun je op deze pagina nog een samenvatting per oplossing bekijken.

Let op! Aan de animaties en getoonde afbeeldingen kunnen geen rechten worden ontleend. Dit beeld hoort bij de verkenning. Op dit moment is nog niet duidelijk of dit ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Ondergronds busstation met haakse stationshal

  • Volledig ondergronds busstation op huidige plek, daardoor veel ruimte voor een groen stationsplein bovenop het ondergronds busstation.
  • Busstation bereikbaar vanuit de nieuwe stationshal en de Fellenoord.
  • Volledig ondergrondse fietsenstalling met twee verdiepingen en entree aan de Fellenoord.

Grootste verschil met andere oplossingen:

  • Toegang naar bus niet direct zichtbaar vanuit stationstunnel.

Bekijk de 3D-animatie van deze oplossing Bekijk de animatie van deze oplossing

  • Verschillende gebruikslagen en zicht van boven van Ondergronds busstation met haakse stationshal, OV-knoop Eindhoven
    Verschillende gebruikslagen en zicht van boven van Ondergronds busstation met haakse stationshal, OV-knoop Eindhoven
  • Impressie van het stationsplein van Ondergronds busstation met haakse stationshal, OV-knoop Eindhoven.
    Impressie van het stationsplein van Ondergronds busstation met haakse stationshal, OV-knoop Eindhoven.
  • Impressie van vogelvlucht van Ondergronds busstation met haakse stationshal, OV-knoop Eindhoven
    Impressie van vogelvlucht van Ondergronds busstation met haakse stationshal, OV-knoop Eindhoven

Ondergronds busstation met verlengde stationshal

  • Volledig ondergronds busstation op huidige plek, daardoor veel ruimte voor een groen stationsplein bovenop het ondergronds busstation.
  • Busstation bereikbaar vanuit de verlengde stationshal én vanuit het (nieuwe) stationsplein aan de Vestdijk.
  • Volledig ondergrondse fietsenstalling met twee verdiepingen en met entree aan de Vestdijktunnel.

Grootste verschil met andere oplossingen:

  • Toegang naar fiets en bus goed zichtbaar vanuit stationstunnel, maar stationshal splitst het Kennedyplein en Neckerspoel in twee losse gebieden als het station ('s nachts) gesloten is.

Bekijk de 3D-animatie van deze oplossing Bekijk de 3D-animatie van deze oplossing

  • Verschillende gebruikslagen en zicht van boven van Ondergronds busstation met verlengde stationshal, OV-knoop Eindhoven
    Verschillende gebruikslagen en zicht van boven van Ondergronds busstation met verlengde stationshal, OV-knoop Eindhoven
  • Impressie van het stationsplein van Ondergronds busstation met verlengde stationshal, OV-knoop Eindhoven
    Impressie van het stationsplein van Ondergronds busstation met verlengde stationshal, OV-knoop Eindhoven
  • Impressie van vogelvlucht van Ondergronds busstation met verlengde stationshal, OV-knoop Eindhoven
    Impressie van vogelvlucht van Ondergronds busstation met verlengde stationshal, OV-knoop Eindhoven

Ondergronds busstation onder Fellenoord

  • Volledig ondergronds busstation onder de Fellenoord en Neckerspoel, daardoor veel ruimte voor een groen stationsplein bovenop het ondergronds busstation.
  • Busstation bereikbaar via de Fellenoord, onder een overkapping.
  • Volledige ondergrondse fietsenstalling van één verdieping met entree aan de Vestdijktunnel en in de stationshal.

Grootste verschil met andere oplossingen:

  • Loopafstand tussen trein en bus is verder, toegang busstation onder overkapping i.p.v. via stationshal of gebouw en kleinere stationshal, waardoor meer ruimte voor gebouwen.

Bekijk de 3D-animatie van deze oplossing Bekijk de 3D-animatie van deze oplossing

  • Verschillende gebruikslagen en zicht van boven van Ondergronds busstation onder Fellenoord, OV-knoop Eindhoven
    Verschillende gebruikslagen en zicht van boven van Ondergronds busstation onder Fellenoord, OV-knoop Eindhoven
  • Impressie van het stationsplein van Ondergronds busstation onder Fellenoord, OV-knoop Eindhoven
    Impressie van het stationsplein van Ondergronds busstation onder Fellenoord, OV-knoop Eindhoven
  • Impressie van vogelvlucht van Ondergronds busstation onder Fellenoord, OV-knoop Eindhoven
    Impressie van vogelvlucht van Ondergronds busstation onder Fellenoord, OV-knoop Eindhoven

Half ondergronds busstation

  • Half ondergronds busstation op huidige plek, waardoor er minder ruimte is voor een groen stationsplein.
  • Busstation bereikbaar vanuit nieuwe stationshal én vanaf de Fellenoord.
  • Volledig ondergrondse fietsenstalling met twee verdiepingen en met een entree aan de Fellenoord en in de stationshal.

Grootste verschil met andere oplossingen:

  • Bij overstappen vanaf trein naar bus en fiets veel (rol)trappen en liften (eerst omhoog daarna weer naar beneden).

Bekijk de 3D-animatie van deze oplossing Bekijk de 3D-animatie van deze oplossing

  • Verschillende gebruikslagen en zicht van boven van Half ondergronds busstation, OV-knoop Eindhoven
    Verschillende gebruikslagen en zicht van boven van Half ondergronds busstation, OV-knoop Eindhoven
  • Impressie van het stationsplein van Half ondergronds busstation, OV-knoop Eindhoven
    Impressie van het stationsplein van Half ondergronds busstation, OV-knoop Eindhoven
  • Impressie van vogelvlucht van Half ondergronds busstation, OV-knoop Eindhoven
    Impressie van vogelvlucht van Half ondergronds busstation, OV-knoop Eindhoven

Busgebouw (onder- en bovengronds)

  • Grotendeels bovengronds busstation in een gebouw met één laag ondergronds op huidige plek, waardoor weinig ruimte is voor een (groen) stationsplein, maar wel ruimte voor een dakpark op de stationshal.
  • Busstation alleen bereikbaar via de stationshal.
  • Volledig ondergrondse fietsenstalling met twee verdiepingen onder het busstation en met een entree aan de Fellenoord.

Grootste verschil met andere oplossingen:

  • Busstation opgesplitst in twee verdiepingen, boven- en onder de grond en weinig ruimte voor stationsplein, maar wel ruimte voor dakpark op stationshal.

Bekijk de 3D-animatie van deze oplossing Bekijk de 3D-animatie van deze oplossing

  • Verschillende gebruikslagen en zicht van boven van Busgebouw (onder- en bovengronds), OV-knoop Eindhoven
    Verschillende gebruikslagen en zicht van boven van Busgebouw (onder- en bovengronds), OV-knoop Eindhoven
  • Impressie van het stationsplein van Busgebouw (onder- en bovengronds), OV-knoop Eindhoven
    Impressie van het stationsplein van Busgebouw (onder- en bovengronds), OV-knoop Eindhoven
  • Impressie van vogelvlucht van Busgebouw (onder- en bovengronds), OV-knoop Eindhoven
    Impressie van vogelvlucht van Busgebouw (onder- en bovengronds), OV-knoop Eindhoven

Twee zijperrons

Bij twee extra zijperrons op station Eindhoven Centraal kan de trein maar aan één zijde stoppen om reizigers in en uit te laten stappen.

Voordelen:

  • Goederentreinen komen niet dichter op de bebouwing te rijden
  • De aanleg van de zijperrons kan pas ná de aanpassingen aan het westelijk emplacement worden gerealiseerd.

Nadelen:

  • Er is minder ruimte beschikbaar op het spoor rondom station Eindhoven Centraal om treinen te parkeren in de nacht of als deze (tijdelijk) niet gebruikt worden.
  • De ov-poortjes aan de noordzijde van het station moeten iets opgeschoven worden om het extra zijperron aan de noordzijde mogelijk te maken.
  • Schematische weergave van station met nieuwe zijperrons
    Schematische weergave van station met nieuwe zijperrons
  • Schematische weergave van station met nieuwe zijperrons. Dit zijn de blauw gemarkeerde perrons
    Schematische weergave van station met nieuwe zijperrons. Dit zijn de blauw gemarkeerde perrons

Een zuidelijk eilandperron

Bij een zuidelijk eilandperron kunnen treinen aan beide zijden van het perron stoppen om reizigers in- en uit te laten stappen.

Voordelen:

  • Een eilandperron maakt vaker overstappen aan de andere kant van dit (eiland)perron mogelijk
  • De impact op het station, en dan met name de bestaande reizigerstunnel met winkels, is beperkt

Nadelen:

  • De bestaande spooruitbreiding past niet binnen de bestaande spoorligging, waardoor (goederen)treinen maximaal 5 meter dichter bij de bebouwing, maar wel nog binnen de spoorse grenzen, komen te rijden.
  • De aanleg van een zuidelijk eilandperron moet tegelijkertijd met de aanpassingen aan het westelijk emplacement worden uitgevoerd. Dit is duurder, maar zorgt wel voor minder hinder op het spoor.
  • Schematische weergave van station met een extra eilandperron aan de zuidkant
    Schematische weergave van station met een extra eilandperron aan de zuidkant
  • Schematische weergave van station met een extra eilandperron aan de zuidkant
    Schematische weergave van station met een extra eilandperron aan de zuidkant

Bekijk hier de 3D animatie met de totaalimpressie van de vijf oplossingen Bekijk hier de 3D animatie met de totaalimpressie van de vijf oplossingen

Stem op jouw vookeur

Naar de stempagina Naar de stempagina

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers