PHS Den Bosch - Vught : Den Bosch
Tussen Den Bosch en Vught komt er een vierde spoor bij, met een vrije kruising bij Vught. Den Bosch is voor het spoor een belangrijk knooppunt.
Vierde spoor bij Den Bosch
Om ervoor te zorgen dat dit niet meer hoeft, wordt er een extra spoor aangelegd met een vrije kruising bij Vught. Hierdoor wordt het spoor betrouwbaarder en kunnen er meer treinen rijden. De spooraanpassingen bij Den Bosch maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) tussen Meteren en Boxtel.
In Den Bosch is de ruimte voor het extra spoor er al. Bij de Randweg Zuid, de faunapassage en de onderdoorgang onder de Isabellabrug is er al ruimte voor een 4e spoor. Wel moeten er twee bruggen worden verbreed. Er wordt een extra spoordek gebouwd bij de kruising van de Vlijmenseweg en het Drongelens kanaal.
Trillingsreducerende constructie
Om mogelijke hinder van de extra treinen tegen te gaan, komt in ’s-Hertogenbosch in de omgeving van het station, een zogenoemde trillingsreducerende ondergrondse constructie (TROC). Dit is een diepe betonwand in de grond. Deze constructie staat in het tracébesluit langs de Nelson Mandelalaan en Parallelweg (aan de westzijde van het spoor) en langs de Boschveldweg (aan de oostzijde van het spoor).
Tijdelijk spoor Vught
Om de verdiepte ligging te kunnen realiseren, maken we een tijdelijk spoor ten westen van het huidige spoor. Dit tijdelijk spoor bestaat uit twee sporen, zodat de treinen van en naar Den Bosch en Eindhoven/Tilburg door kunnen rijden.
Lees meer over het tijdelijk spoor in Vught Lees meer over het tijdelijk spoor in Vught