9-daagse omleiding Betuweroute wegens spoorvernieuwing Zevenaar

Van zaterdag 19 mei tot en met zondag 27 mei wordt er gewerkt aan de aanleg van een derde spoor tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens. Dat is nodig om de capaciteit van de Betuweroute te vergroten. Gedurende deze dagen wordt het goederenvervoer en internationale treinverkeer omgeleid via de Brabantroute en via de route in Oost-Nederland.

Niet alleen in Duitsland (van Emmerich tot Oberhausen), maar ook in Nederland wordt er tussen Zevenaar-Oost en de grens over een lengte van drie kilometer een derde spoor gebouwd. Daarmee zijn we eind 2018 klaar, maar voor het zover is volgen er nog drie grote buitendienststellingen. Het treinverkeer wordt dan volledig stilgelegd om veilig en effectief te kunnen werken. De eerste buitendienststelling start aanstaande zaterdag. In negen dagen tijd werkt aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail aan de aanleg van wissels, bovenleiding en bekabeling van het nieuwe spoor.

Spectaculair transport 

In de nacht van maandag op dinsdag worden drie nieuwe wissels kant en klaar vanuit de fabriek in Hilversum naar Zevenaar gebracht. Met een lengte tot 38 meter en een gewicht van bijna 38.000 kilo zijn er in heel Nederland maar twee vrachtwagens die deze joekels mogen en kunnen vervoeren. Om in Zevenaar te komen snijden de chauffeurs bochten af en overbruggen ze greppels met behulp van rijplaten. In Zevenaar worden de wissels met een 450 tons telekraan op hun plek gelegd. Hoe dat in z’n werk gaat valt te zien op een webcam via https://www.prorail.nl/projecten/zevenaar

Omleidingen goederenvervoer 

Vanaf zaterdag is de Betuweroute afgesloten voor het treinverkeer. De goederentreinen worden negen dagen lang omgeleid via de Brabantroute naar Venlo en in mindere mate via het spoor in Oost Nederland naar de grensovergang bij Oldenzaal. Alle omleidingsperiodes zijn te vinden in een overzichtskalender op onze website. 

Derde spoor Duitsland 

In 2017 werd in Duitsland officieel het startsein gegeven voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. De bouw van het 70 kilometer lange spoor gaat dwars door een aantal grote steden heen en zal nog een aantal jaren in beslag nemen. Door de aanleg van het derde spoor kunnen vervoerders in de toekomst meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer.

Gepubliceerd op

Meer nieuws over dit onderwerp

Gerelateerde projecten