Filmpje: meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam

Geen zin meer in wachten op de trein? ProRail gaat het regelen. Vanaf 2025 is het dankzij de aanleg van nieuwe sporen tussen Den Haag en Rotterdam mogelijk om 28 treinen per uur te laten rijden. Bekijk hier het filmpje met uitleg over wat er moet gebeuren.

PHS Rijswijk Rotterdam mei 2018 met ondertiteling

De spoortunnel in Delft is al aangelegd. Nu moeten de extra sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid nog volgen. En de aanpassingen aan spoor en beveiliging tussen Delft-Zuid en Rotterdam. De aanbesteding voor dit enorme vernieuwingsproject begint nu.

Ministerie

We voeren het Programma Hoogfrequent Spoor Rijswijk -Rotterdam uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, met als doel meer reizigerstreinen op drukke trajecten en voldoende ruimte voor het groeiende goederenvervoer. We passen daarom op verschillende plekken in het land het spoor aan. Ook tussen Rijswijk en Rotterdam. Nu rijden hier 22 treinen per uur, straks zijn dat er 28: 8 Intercity's en zes Sprinters in elke richting.

Aannemer eind 2018 bekend

Eind 2018 is bekend welke aannemer het grootste contract van het project gaat uitvoeren. In de loop van 2018 en 2019 volgen nog vier contracten. In 2019 beginnen we met voorbereidende werkzaamheden, zoals allerlei onderzoeken en het verleggen van kabels en leidingen. De uitvoering zelf staat gepland voor 2020. Eind 2024 is het werk klaar. Reizigers hoeven dan niet meer op de klok te kijken. De volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.

Gepubliceerd op

Gerelateerde projecten