Foto terugblik: Nieuwe seinpalen tussen Eindhoven en Roermond

Tussen Eindhoven en Roermond zijn dit weekend meer dan 50 nieuwe seinpalen geplaatst. Dat is onderdeel van het vernieuwen van de treinbeveiliging op dit traject. Die wordt eind juli in gebruik genomen na een 9-daagse buitendienststelling van 16 tot en met 25 juli.
Vernieuwen van seinpaal in Weert
Medewerkers van Strukton zetten zaterdagavond in Weert een sein op de juiste plaats

Plaatsen nieuwe seinpalen

Het vernieuwen van de seinen was zorgvuldig voorbereid door aannemer Strukton, ingenieursbureau Verebus en ProRail. De nieuwe seinpalen lagen al klaar bij de overwegen waar ze met een krol werden opgepikt om ze naar hun definitieve plek te brengen. Daar stonden spoorwerkers klaar om de paal op de juiste plek te zetten. 

Lees verder onder de tweet

Megaklus

De werkzaamheden zijn onderdeel van het vernieuwen van de treinbeveiliging tussen Eindhoven en Weert. Een omvangrijk en complex project waarbij werkelijk alles wat met treinbeveiliging te maken heeft, wordt vernieuwd.  Denk aan kabels en leidingen, kasten langs de baan en de zogeheten relaishuizen.

Lees verder onder de foto

Vernieuwen van seinpaal in Weert

Treinvrije periode in juli

Eind juli gaat ‘de knop’ om en wordt de nieuwe beveiliging in werking gesteld. Voor het zover is, wordt het systeem minutieus getest. We willen immers zeker weten dat alles goed functioneert en de treinen veilig van het spoor gebruik kunnen maken. Vanaf maandag 16 juli 01:00 uur tot en met woensdag 25 juli 05:00 uur is er nog een grote buitendienststelling en rijden er geen treinen tussen Eindhoven en Roermond. In 9 dagen worden dan de laatste werkzaamheden verricht en vinden er nog belangrijke tests plaats. Pas als de testleider het groene licht heeft gegeven, mag het treinverkeer worden opgestart.

Lees verder onder de foto

Vernieuwen van seinpaal in Weert

Programma Vervanging Treinbeveiliging

Treinbeveiliging is één van de belangrijkste onderdelen van het spoor, die ervoor zorgt dat treinen veilig van A naar B kunnen rijden. Het systeem detecteert treinen en zorgt dat seinen, wissels en overwegen in de juiste stand staan wanneer een trein passeert. Het huidige systeem dateert uit de jaren 50 en om onnodige storingen te voorkomen is het tijd het systeem te vernieuwen. Het traditionele systeem wordt vervangen door een elektronische variant. Dat heeft als voordeel dat we bij een storing straks sneller kunnen zien wat er aan de hand is. 

Gepubliceerd op