Nieuw veiligheidssysteem voor veilig werken aan het spoor

Spooraannemer BAM heeft samen met ProRail het innovatieve waarschuwingssysteem van Zöllner naar Nederland gehaald. Werken aan het spoor kan dan overdag en nog steeds veilig. En zonder hinder voor het treinverkeer.
V.l.n.r.: Henrie van de Wetering (veiligheid- & gezondheidscoördinator BAM Infra Rail), Jet de Boer (directeur bij BAM Infra Rail) en Pier Eringa (directeur ProRail).
V.l.n.r.: Henrie van de Wetering (veiligheid- & gezondheidscoördinator BAM Infra Rail), Jet de Boer (directeur bij BAM Infra Rail) en Pier Eringa (CEO ProRail).
 

Werken aan het spoor. Dat is vaak nacht- en weekendwerk om het spoorboekje zo min mogelijk in de war te gooien. Er is hoge tijdsdruk. De treinen moeten ’s ochtends weer op tijd rijden. Maar wat nu als dit niet per se meer nodig is? En dat je sommige werkzaamheden doordeweeks, overdag kunt uitvoeren? Met minimale hinder voor het treinverkeer, en dus voor de treinreizigers. En met maximale veiligheid van de spoorwerkers. Dat kan nu met het innovatieve waarschuwingssysteem van Zöllner. 

Hoe werkt het? 

Ver voor de plek waar de werkzaamheden plaatsvinden staat een detectie unit van het systeem. Op het moment dat deze unit een naderende trein waarneemt, waarschuwt het de spoorwerkers met licht- en geluidssignalen via een unit die bij de werkzaamheden staat opgesteld. Deze unit meet het omgevingsgeluid en bepaalt aan de hand daarvan het volume van het alarm. De werkzaamheden die dankzij dit systeem wel doordeweeks en overdag mogelijk zijn, zijn bijvoorbeeld metingen, klein herstelwerk en afstellingen aan wissels.

Betrouwbaar

Het Zöllner veiligheidssysteem is op het hoogste niveau (4) van de Europese richtlijn ‘Safety Integrity Level’ (SIL) voor elektrische systemen gecertificeerd. Hiermee is het bewezen betrouwbaar.

Leren van het buitenland

Dit systeem heeft zich in het buitenland bewezen. BAM heeft het nu naar Nederland gehaald in samenwerking met ProRail. ’s Nachts en in het weekend werken hoeft dus niet meer altijd. Hierdoor kunnen we de spoorsector aantrekkelijker maken op de arbeidsmarkt. En dat is noodzakelijk, want een goede staat van de infrastructuur is essentieel om de beschikbaarheid ervan te kunnen blijven garanderen. Zonder dat de veiligheid van de medewerkers in het geding komt.

Primeur

BAM neemt het systeem medio juni voor het eerst in gebruik tijdens onderhoudswerkzaamheden.

 

Gepubliceerd op