ProRail en China onderzoeken samenwerking

Deze week brengt een Chinese delegatie van the China Academy of Railway Sciences corporation lt. een bezoek aan Nederland. Het Chinese staatsbedrijf wil graag samenwerken met ProRail op het gebied van treinbeveiliging, innovatie en onderzoek. De delegatie brengt onder meer een bezoek aan de TU Delft en het innovatiecentrum in Amersfoort.

ProRail keurmerk

ProRail-directeur Pier Eringa: “Als ProRail lopen wij internationaal voorop op het gebied van data, innovatie en kennisontwikkeling. Delegaties vanuit de hele wereld staan hier op de stoep om van ons te leren. In het buitenland kijkt iedereen vol waardering naar het Nederlandse spoornetwerk en staat het keurmerk ProRail voor topkwaliteit”.

Leerstoel

ProRail en de TU Delft werken samen aan onderzoek, innovatie en onderwijs op het gebied van Rail. De samenwerking heeft geleid tot een leerstoel Railbouwkunde van professor Rolf Dollevoet.  De leerstoel biedt een nieuw onderwijsprogramma voor railtechniek in het regulier en volwassenonderwijs. Daarnaast is er een breed onderzoeksprogramma met de focus op de interfaces tussen trein en infrastructuur.

Railcenter in Amersfoort

In het Railcenter wordt nauw samengewerkt met infrabeheerders, ingenieursbureaus, spooraannemers, leveranciers, onderzoek- en kennisinstituten, overheden en andere stakeholders. In het Railcenter bevindt zich onder meer een ERTMS Academy waar spoorpersoneel wordt opgeleid om met dit spoorbeveiligingssysteem te werken. Railcenter biedt ruim tweehonderd opleidingen aan en beschikt over diverse testmogelijkheden. De bovenste verdieping staat geheel in het teken van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS met een testcentrum en een ERTMS Academy. Het gaat om de tweede ERTMS Academy van Nederland. Er bestaat al een paar jaar eenacademy in Eempolis te Amersfoort, waar nagenoeg alle machinisten die in Nederland en België met ERTMS werken zijn opgeleid. 

Internationaal bezoek

De afgelopen anderhalf jaar zijn onder meer collega-spoorbeheerders uit Noorwegen, Denemarken, Frankrijk en Litouwen komen kijken naar ervaringen van ProRail met het nieuwe veiligheidssysteem ERTMS. Ook uit Australië, Turkije, Taiwan en Zuid-Korea zijn spoorbeheerders op bezoek geweest, voornamelijk om te kijken hoe in Nederland op drukke trajecten zes keer per uur een intercity kan laten rijden.

Gepubliceerd op