Doorbraak dak Den Haag Centraal

Op station Den Haag Centraal werkten we de afgelopen maanden met man en macht aan het nieuwe glazen dak. Om bij regen toch een droog station te bieden, plaatsten we een tijdelijk dak onder het nieuwe exemplaar. Dit dak deed trouw dienst, maar zorgde er ook voor dat het station donker en somber aandeed. Nu het nieuwe dak zo goed als klaar is, zijn we begonnen met het verwijderen van dit tijdelijke dak. Er breekt weer licht door in de hal van het station. Extra lekker met dit lentezonnetje.
Dak Den Haag Centraal
Dak Den Haag Centraal

Nachtelijke demontage

Komende weken zal de rest van het werkdak worden weggehaald. Het uiteindelijke dak met 294 glazen wybertjes wordt hiermee steeds beter zichtbaar. Eerst wordt de dakbedekking gedeeltelijk verwijderd, waarna de draagconstructie van het tijdelijke dak naar beneden wordt gehaald. Deze draagconstructie wordt in de nachten gedemonteerd en op de vloer van de stationshal verder in stukken geslepen en afgevoerd. ’s Ochtends is de stationshal dan weer voor de reizigers.

Nieuw Den Haag Centraal

Den Haag Centraal krijgt in 2014 een compleet nieuw stationsgebouw waar alle vormen van openbaar vervoer bij elkaar komen. Het dak van de hal is helemaal gemaakt van glas en is 22 meter hoog. Er maken nu al meer dan 190.000 mensen dagelijks gebruik van het station en de verwachting is dat dit aantal nog verder groeit. Met de uitbreiding van het station houden we een van de drukst bereden sporen van Europa aan de gang. De gemeente Den Haag is opdrachtgever voor de bouw van het station. NS draagt zorg voor de verbouwing van de winkels in de hal.

Grootste stationsverbouwing

ProRail zit middenin de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Bestaande stations zijn uit hun jasje gegroeid en is er behoefte aan nieuwe stations. Grote centrale stations als Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Arnhem worden moderner, ruimer en toegankelijker om reizigers een prettig verblijf te bieden. Ook maakt ProRail tal van kleinere stations beter toegankelijk met liften en roltrappen. Daarbij maakt ProRail steeds meer ruimte voor de fiets.
 
Meer informatie over dit project van ProRail en de gemeente Den Haag vind je op www.denhaagnieuwcentraal.nl of via @DHNCentraal

Gepubliceerd op