Eringa draagt busbrug over aan gemeente Zwolle

Zaterdag 9 februari droeg topman Pier Eringa de nieuwe busbrug officieel over aan gemeente Zwolle en provincie Overijssel. Vanaf oktober 2017 werkte ProRail samen met aannemer BAM Infra aan de bouw van de sierlijke brug. De bijzondere klus duurde nog geen anderhalf jaar en is geheel binnen budget en volgens afgesproken planning geklaard. Het feestelijke busbrugfestival van afgelopen zaterdag was een groot succes.

Topman ProRail Eringa draagt busbrug Zwolle over

Festival groot succes

Het Zwolse #Busbrugfestival zaterdag 9 februari was een ongekend succes.  Zo’n 15.000 bezoekers trotseerden de harde wind en wilden een glimp opvangen van het nieuwe icoon in de Zwolse stationsomgeving.Veel mensen namen een kijkje op de nieuwe busbrug in Zwolle. Na de formele overhandiging van de busbrug door Pier Eringa aan wethouder Ed Anker en gedeputeerde Bert Boerman werd het openingsfeest gestart voor de ingebruikname van de nieuwe brug aan het publiek. Zij kregen de unieke kans om eenmalig over de brug te lopen en die kans werd gretig opgepakt.Veel publiek op de busbrug Zwolle.

Activiteiten

De hele middag liepen en fietsten bezoekers over het brugdek. De view vanaf de brug over de Spoorzone veroorzaakte het veelgehoorde ‘wow-effect’. Fotoexpositie busbrug Zwolle in projectkantoor ProRail.In historische bussen kon publiek aanschuiven voor culturele activiteiten. Ook onderaan de brug was het nodige vertier zoals de ProRail incidenten bestrijdingsbus, rondleidingen onder de brug en een festivaltent. In het projectkantoor van ZwolleSpoort kregen bezoekers door middel van een foto-expositie een glimp van de technische opgave waar ProRail en aannemer BAM Infra voor stond. Een sierlijke elegante stalen constructie op tijd en stap voor stap integreren in de spoorse omgeving.

Busbrug Zwolle in avondlicht.

Busbrug operationeel

In het weekend van 16 en 17 februari wordt de nieuwe Schuttebusbrug en het nieuwe busstation functioneel in gebruik genomen. Zo’n 1600 ritten per dag gaan dan het nieuwe station aandoen. Over de brug zelf gaan zo’n 1200 bussen per dag, de andere 400 rijden of via de Van Karnebeektunnel of gaan een andere richting uit.

Trots met een S

ProRail is trots op de bouw van deze voor Zwolle iconische busbrug. Kenmerkend is de sierlijke S- vorm en de houten bekleding ter verfraaiing van het onderaanzicht. IPV Delft ontwierp de brug en gebruikte daarvoor ook de wensen die vanuit de omgeving zijn aangedragen. 

Busbrug heeft duidelijk S vorm en is met hout bekleed.

110 meter

Met een innovatieve en minutieus voorbereidde aanpak is het project tot stand gekomen. Victor Buyck laste in België de brugonderdelen van ca. 10 meter lang in elkaar. Met een Belgisch 'convoy exeptionnel’ vervoerden we deze brugdelen naar Zwolle. Vakmensen lasten het geheel met precisie aan elkaar tot een stalen brug uit één stuk met een lengte van 110 meter. 

Over de sporen

Ondertussen bouwden we vier betonnen pijlers naast de sporen. In vrieskou hebben vakmensen van Strukton Rail de bovenleiding ter plaatse aangepast en verlaagd. Het asymmetrische ‘gevaarte’ van 1000 ton reden we vervolgens in één weekend over de sporen en legden we met Zwitserse precisie op de pijlers. 

De laatste hand wordt gelegd, zaterdag 9 februari is de oplevering en overdracht.

OV-knoop Zwolle verbeterd

Daarna werkten we aan de op- en afritten, wegdek, belijning en het afwerken van het geheel. Met de realisatie is het nieuwe busstation aan de Zuidzijde van het station optimaal bereikbaar voor het busvervoer. De ov-knoop Zwolle is weer een stap verbeterd!



 

Gepubliceerd op