Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Grote stappen gezet in Geldermalsen

Nieuws

10 augustus 2020

In Geldermalsen is de afgelopen weken ontzettend veel werk verzet om het spoor en het station klaar te maken voor de toekomst. Zo ligt de ruwbouw van de toekomstige reizigerstunnel onder het spoor, zijn er wissels en sporen vernieuwd, zijn er twee nieuwe perrons in gebruik genomen en is er in Tricht gewerkt aan toekomstige onderdoorgangen.

Het wordt steeds drukker op het spoor. Daarom passen we op veel plaatsen in Nederland sporen en stations aan. Zo ook in Geldermalsen, een spoorknooppunt met treinverkeer uit vier richtingen. Om te zorgen voor een betere en betrouwbaardere dienstregeling zijn er twee nieuwe perrons gebouwd en krijgt de MerwedeLingelijn volgend jaar een eigen spoor. Treinen uit de verschillende richtingen ondervinden dan geen hinder meer van elkaar.

Nieuwe onderdoorgangen Tricht

Onder de vlag van de Lingense Alliantie, een samenwerkingsverband van ProRail, Mobilis en Dura Vermeer, zijn er in Tricht en Geldermalsen de afgelopen weken veel werkzaamheden uitgevoerd. In Tricht is een nieuwe onderdoorgang voor het verkeer in gebruik genomen. Bij de nog aan te leggen Randweg is het spoor opgebroken om de ruwbouw van een toekomstige onderdoorgang op z'n plek te leggen. En voor een nog te bouwen onderdoorgang bij de Nieuwsteeg zijn alvast damwanden en palen geslagen.

Nieuwe reizigerstunnel station Geldermalsen

In Geldermalsen zijn 24 betonnen elementen onder de sporen geplaatst. Tezamen vormen ze de toekomstige reizigerstunnel. De Lingense Alliantie kan nu verder met de afbouw zonder dat het treinverkeer daar nog hinder van zal ondervinden. Ook zijn er twee nieuwe perrons in gebruik genomen. Eén voor de trein richting Tiel en een voor de trein richting Dordrecht. Op diverse plaatsen zijn ook nieuwe geluidsschermen geplaatst. En tot slot zijn er sporen en wissels vernieuwd en is de lay-out van de sporen aangepast.

Hard gewerkt!

Het grote werk zit er dankzij alle hard werkende bouwvakkers voorlopig even op. Maar we zijn nog lang niet klaar. Pas volgend jaar kan het nieuwe spoor voor de treinen van en naar Dordrecht in gebruik worden genomen. Ook moet er in Tricht nog een onderdoorgang voor fiets- en voetganger worden gebouwd en tussen het spoor worden geschoven. Dat gebeurt pas volgend jaar zomer. Ook moet de toekomstige reizigerstunnel op station Geldermalsen worden afgebouwd en ingericht.

Kortom, we zijn goed op weg, maar nog lang niet klaar!

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers