Spoorwegveiligheid naar nog hoger niveau

Vorig jaar op 25 april vond bij Utrecht Centraal een bijna-botsing plaats tussen een passagierstrein en een goederentrein. Dit voorval gebeurde twee dagen nadat bij Amsterdam twee treinen op elkaar botsten. In beide gevallen was het missen van een rood sein de directe oorzaak. In beide gevallen constateerde ILT dat ProRail (net als NS) in overtreding was. Ons is er alles aan gelegen om de kans op herhaling van zo’n ongeval uit te bannen.
Spoorwegveiligheid naar nog hoger niveau
Spoorwegveiligheid naar nog hoger niveau

Direct maatregelen getroffen

Het spoor is volgens alle cijfers de veiligste manier van vervoer. Veiliger dan de auto, de fiets en het vliegtuig. Nog altijd! Maar, de veiligheid op het spoor kán en móet nog beter. Dat is de les van deze bijna-botsing in Utrecht en het ongeval twee dagen daarvoor in Amsterdam. De onderzoeken zijn helder. Mede naar aanleiding van beide incidenten hebben wij samen met NS extra maatregelen genomen, bovenop wat we al eerder in gang hadden gezet. Geen misverstand hierover: wij zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat reizigers zorgeloos de trein in kunnen stappen, elke dag weer.

Specifiek voor de situatie in Utrecht heeft ProRail kort na het voorval de volgende maatregelen genomen:

Het rijden over een enkel spoor door de stoptrein op het traject Breukelen-Utrecht CS is uit de dienstregeling gehaald.

Het bewuste sein is voorzien van ATB-Vv.

Er is een herinstructie gegeven aan planners van rijdende aannemers en goederenvervoerders. Zij moeten goederen- en werktreinen op een correcte wijze in de dienstregeling plannen.

Veiligheid voor alles

Veilig spoor in Nederland betekent een veilige dienstregeling, een punctuele en gedisciplineerde uitvoering, een goed vangnet en veilige treinen. Alleen als het veilig kan, wordt er gereden. Anders niet. Het maatregelenpakket zal betekenen dat er bijvoorbeeld bij werkzaamheden minder treinen kunnen rijden dan nu het geval is en dat er dus vaker bussen moeten worden ingezet of omgereisd moet worden.

Gepubliceerd op