Testrit met extra lange goederentreinen

ProRail voerde zondag 9 december samen met spoorgoederenvervoerder Rail2U een testrit uit met een goederentrein van 740 meter. Goederentreinen hebben op dit moment een gemiddelde lengte van 650 meter. Door meer wagons tegelijk te koppelen, kunnen vervoerders beter concurreren met de weg.

Testrit met een trein van 740 meter

De proef is een van de afspraken die is opgenomen in het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer dat door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de spoorgoederensector is overeengekomen.

Groei

Spoorvervoerders- en verladers, ProRail, havenbedrijven en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen met het maatregelenpakket de positie van de sector ten opzichte van de ons omringende landen en ten opzichte van weg en water verbeteren. De sector heeft de ambitie om met deze en andere maatregelen de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54-61 miljoen ton in 2030.

Testritten

In het kader van de proef reed de 740 meter lange trein reed zondag 9 december heen en weer over de Brabantroute, van goederenemplacement Kijfhoek in Zwijndrecht naar het Duitse Viersen (vlak boven Möndchengladbach) en terug. ProRail bereidde de testrit grondig voor. Zo werkt onze verkeersleiding op dit moment verschillende scenario’s uit om complicaties in het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen. Ook onderzoeken we wat de invloed van de langere treinen is op de dichtligtijd van overwegen en welke andere knelpunten er zijn om zulke lange treinen door Nederland te laten rijden.

Gepubliceerd op