Vraag van de week: “Waarom toeteren treinen soms bij overwegen?”

Iedere week gaan we op dit weblog in op een veelgestelde vraag over het spoor. Je kunt je vragen hier stellen. We gaan binnen ProRail op zoek naar een passend antwoord.

Toeterende treinen bij overwegen

De vraag van deze week is: “Waarom toeteren treinen soms bij overwegen?”.

Onze specialist overwegen Jeroen Nederlof legt uit.De vraag van deze week is: “Waarom toeteren treinen soms bij overwegen?”. Onze specialist overwegen Jeroen Nederlof legt uit.

"Dat is een vraag die wel vaker gesteld wordt; het is een vrij bijzondere situatie. Het heeft te maken met storingen. Een overweg is robuust en betrouwbaar; toch kan er altijd iets zijn dat kapot gaat; bijvoorbeeld de stroom die uitvalt. De overweg gaat dan altijd automatisch dicht voor de veiligheid.

Mensen worden dan wel eens ongeduldig, en de kans bestaat dat ze toch onder de spoorbomen doorgaan. Als de bomen dus langdurig dicht zitten door een storing, dan gaat er een automatische melding naar de treindienstleider. Machinisten krijgen dan de opdracht om langzaam te rijden en te toeteren om extra te waarschuwen.

Toeteren is dus altijd voor de veiligheid."

Gepubliceerd op