Zo kan het ook?

‘ProRail, zo kan het ook!’ We horen het de laatste dagen vaker, en eerlijk is eerlijk: wat een geniaal filmpje is dit. We wilden dit jullie niet onthouden, en bekennen dat we ook graag deze beelden in heel Nederland zouden willen zien.

Train Snow Plowing 2

Complex samenspel

Als we dus alleen maar rechte stukken spoor zouden hebben in Nederland, zouden we iedere winter deze mooie plaatjes kunnen schieten. Helaas bestaat Nederland echter niet uit één recht spoorlijntje, maar uit een complex samenspel van sporen, bogen en wissels. Het Nederlandse spoor is één van de meest drukbereden spoornetwerken van de wereld.

Sneeuw op het spoor

Het spoor is altijd kwetsbaar voor winterweer. Als het sneeuwt is het (net als op de weg) heel erg opletten. Wissels kunnen vastvriezen of verstopt raken, treinen kunnen kapot gaan door de sneeuw en vorst en als er hierdoor ergens een stremming ontstaat, kan er zo een sneeuwbalreactie optreden bij de rest van de treinen.

Hoede

Dus zijn we in de winter altijd extra op onze hoede, en treffen we veel maatregelen om te zorgen voor zo min mogelijk vertragingen. De winter is dus altijd moeilijk op het spoor, maar we hebben ons erg goed voorbereid en zetten ons voor de volle 100% in. Maar we zijn ook realistisch. Onze inspanningen ten spijt zullen storingen zich blijven voordoen. Hoe hard we ook ons best doen om de overlast zo klein mogelijk te houden. En… zelfs in Zwitserland hebben ze problemen in de winter!

Gepubliceerd op