Amersfoort : Vernieuwing emplacement Amersfoort West

In 2024 vernieuwen we een groot deel van de sporen aan de westzijde van Amersfoort Centraal. We ontknopen ze en richten de wissels slimmer in. Ook vervangen we op het gehele emplacement het beveiligingssysteem, verlengen we het opstelspoor voor de zogenaamde PON-trein, vervangen we kabels, leidingen en wisselverwarming en brengen we het perron bij spoor 1 op de juiste hoogte.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 2 april 2024.
Locatie
Amersfoort
Startdatum
2023
Einddatum
2024

Slimmere inrichting 

Veel wissels op station Amersfoort zijn rond de dertig jaar oud en toe aan vervanging. In plaats van alle wissels één-op-één te vernieuwen, kijken we eerst hoe het beter kan. Dit hebben we in 2020 en 2021 al aan de oostzijde van Amersfoort Centraal gedaan en doen we nu aan de westzijde. In totaal halen we 42 wissels weg en plaatsen we er 29 terug.

Met minder wissels wordt de doorstroom van de treinen beter, is het spoor minder storingsgevoelig en kunnen treinen met hogere snelheid op het station binnenkomen en vertrekken. Ook is het een stuk duurzamer om minder wissels terug te leggen: we besparen daarmee op staal en onderhoudskosten.

Bekijk: Onderhoud aan wissels: wat komt er bij kijken?

Duurzame verwarming

Minder wissels betekent ook minder CO2-uitstoot, omdat we in de winter minder wissels sneeuw- en ijsvrij hoeven te houden. In Amersfoort gebeurt dat nu nog met gaswisselverwarming. In 2024 worden de nieuwe wissels uitgerust met duurzame elektrische wisselverwarming. Dat is beter voor het milieu, en het zorgt er ook voor dat we minder afhankelijk zijn van gas uit het buitenland.

Vrije overweg

Op het spoor ter hoogte van het Soesterkwartier staat een paar keer per week de PON-trein te wachten. Deze trein, die auto’s naar de PON-fabriek vervoert, moet daar keren om vervolgens richting Leusden te rijden. Tijdens het wachten blokkeert hij regelmatig de overweg bij de Soesterweg. Na de werkzaamheden in 2024 is dat verleden tijd; we verlengen het opstelspoor zodat de PON-trein naast het doorgaande spoor kan wachten en het verkeer ongehinderd over de overweg kan rijden.

Veiliger spoor

Ook het spoor is toe aan vervanging. In 2024 vernieuwen we in zeven weken daarom bijna vijf kilometer spoor. Tijdens die werkzaamheden vernieuwen we ook gelijk de beveiliging. Dat doen we helemaal van station Centraal tot in de richting van Barneveld, Hilversum en Utrecht. Alle kabels en leidingen vernieuwen we dan ook mee. Hierdoor kunnen de treinen ook in de toekomst veilig en betrouwbaar blijven rijden.

Zeven weken minder tot geen treinen

Vanwege de omvang van de werkzaamheden zullen er in de zomer van 2024 gedurende zeven weken minder tot geen treinen rijden van en naar station Amersfoort Centraal. NS en Keolis zetten bussen in zodat de stad bereikbaar blijft.

Tussen 6 juli en 18 augustus 2024 zijn er aanpassingen in de dienstregeling van en naar Amersfoort Centraal. Van 6 tot 13 juli rijden er minder treinen, van 13 tot 29 juli is er geen treinverkeer mogelijk en rijden er bussen. Vanaf 29 juli rijden op steeds meer trajecten treinen. Van 15 augustus tot en met 18 augustus ligt het treinverkeer nogmaals helemaal stil. De stad is dan met vervangend busvervoer bereikbaar.

Voorafgaand aan de grote werkzaamheden in de zomer voeren we diverse voorbereidingen uit. Deze werkzaamheden vinden overdag en ’s nachts plaats. Op 7 april en 16 juni moet het treinverkeer daarop worden aangepast. Dan rijden die dagen minder treinen van en naar Amersfoort Centraal.

Op de kaart

Wil je weten waar we precies aan de slag gaan en wat we daar gaan doen? Bekijk het op de interactieve kaart.

Bekijk de kaart

Aangepast perron

Het perron bij spoor 2 is in de zomer van 2022 met tien á vijftien centimeter verlaagd. Dat is nodig om de toegankelijkheid van nieuwe treinen te vergroten. In 2024 verlagen we het perron bij spoor 1, zodat beide perrons weer op gelijke hoogte zijn. Ook korten we het perron een stuk in.

Relaishuizen

In Amersfoort komen in totaal vier relaishuizen. Daarin zit alle logica en techniek voor de beveiliging van het spoor. Ze zorgen ervoor dat de seinen, wissels en overwegen worden voorzien van stroom en bediend kunnen worden. Eén relaishuis wordt gerealiseerd in de huidige verkeersleidingspost aan de Barchman Wuytierslaan. Op emplacement Bokkeduinen en bij de Zielhorsterweg komt er een nieuw relaishuis op terrein waar al gebouwen staan. Bij het Smallepad breiden we het bestaande huisje uit.

Belangrijk verbindingspunt

Amersfoort is een van de drukste verbindingspunten van Nederland, met sporen naar Amsterdam, Utrecht, Zwolle en Apeldoorn. Het is daarmee een belangrijke schakel tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland. Maar ook internationaal is Amersfoort van groot belang op de Europese corridor ‘North Sea-Baltic’. Het emplacement in Amersfoort is een van de grootste van ons land.

Nieuws over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers