180 jaar spoor: Toen, nu en de toekomst van het spoor

In 2019 bestaan de spoorwegen in Nederland 180 jaar. In vijf afleveringen blikten we terug op een aantal belangrijke momenten uit de spoorgeschiedenis. Op de laatste dag van het jaar blikken we in aflevering zes terug én vooruit.

Toen, nu en de toekomst van het spoor. Aflevering 6 van '180 jaar spoor: de historie'

Groei spoornetwerk

In 1839 werd de eerste spoorlijn in Nederland in gebruik genomen. In de 180 jaar die daarop volgden is het spoornetwerk enorm uitgebreid. Ook is het treinverkeer gigantisch toegenomen. Dit jaar reden treinen in totaal bijna 160 miljoen kilometer over onze 7000 kilometer spoor. En de vraag naar treinverkeer neemt alleen maar toe. Samen zijn nu al goed voor 1,2 miljoen treinritten per dag. We verwachten in 2030 een reizigersgroei van 30 procent en bereiden ons daar nu op voor. 

Slimme oplossingen

Dit betekent dat we moeten kijken naar slimme oplossingen om de beperkte ruimte op het spoor zo efficiënt mogelijk te benutten. En we onderzoeken welke alternatieven er in de toekomst mogelijk zijn. Rolf Dollevoet, systeemexpert spoor bij ProRail en hoogleraar Railway Engineering bij de TU Delft: “Als we kijken naar de toekomst, zijn er drie elementen die naar voren komen als we praten over massavervoer. Denk aan de hyperloop, magneetzweeftreinen (maglevs) en hoovercrafts.”

Serie 180 jaar spoor

In de zesdelige videoserie '180 jaar spoor: de historie' vertellen we over een aantal belangrijke momenten uit de spoorgeschiedenis. Ook kijken we hoe deze gebeurtenissen het spoor van nu hebben veranderd. De videoserie is te bekijken op het YouTube-kanaal van ProRail.

Gepubliceerd op