Amsterdam Centraal: back to the future

Het drukstbezochte monument van Nederland, Amsterdam Centraal, krijgt een ware metamorfose. Samen met de gemeente Amsterdam en de NS willen we ervoor zorgen dat het station ook in de toekomst een hoogwaardige entree van de stad blijft, met alle vormen van openbaar vervoer. Volgend jaar vieren we alweer de 125e verjaardag van het station. We hebben tijdens de verbouwing dan ook veel aandacht voor het historische en monumentale karakter van het gebouw. Wouter Herklots, projectmanager van Amsterdam Centraal, vertelt meer over de verbouwing van het station.

Verbouwing van Amsterdam CS

De vertrekhal in oude staat hersteld

Het stationsgebouw van Amsterdam Centraal is rond 1880 ontworpen door de architect P.J.H. Cuypers. Hij is ook de architect van het Rijksmuseum in Amsterdam. Vanaf volgend jaar wordt de centrale hal van het station - de Cuypershal - weer in zijn oude staat hersteld. Winkels en kantoren worden weggehaald, zodat reizigers in de toekomst vanuit de hal de treinen weer aan kunnen zien komen. De hal wordt hierdoor weer een grootse en hoge ruimte.

Samenwerking op een postzegel

De NoordZuidlijn loopt dwars onder het Centraal Station door. De verbouwing van het station verloopt gelijktijdig met de aanleg van de metrotunnel. Dat maakt het hele project een meesterwerk qua planning en techniek. Het is samenwerken op een postzegel. Deze samenwerking met onze partners is de sleutel tot optimale spoorprestaties

Grootste stationsverbouwing

ProRail zit middenin de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Bestaande stations zijn uit hun jasje gegroeid en er is behoefte aan nieuwe stations. Grote centrale stations als Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Arnhem worden moderner, ruimer en toegankelijker om reizigers een prettig verblijf te bieden. Ook maakt ProRail tal van kleinere stations beter toegankelijk met liften en roltrappen. Daarbij maakt ProRail steeds meer ruimte voor de fiets.

Gepubliceerd op