Arnhems dak van Ultra Hoge Sterkte Beton

Het is weer zo’n voorbeeld van de bouwkundige staaltje van het nieuwe stationsgebouw van Arnhem. Op het glooiende dak worden 1100 platen van Ultra Hoge Sterkte Beton geplaatst. Op voetjes van hout. En elk stukje is uniek van vorm en daarom speciaal gegoten. De bouw van de nieuwe OV Terminal vordert flink. Wie vanaf een afstandje naar de welvingen van de stationshal kijkt, ziet al steeds meer de definitieve aanblik door het bouwplastic heen schijnen.

Het dak wordt namelijk volledig bedekt met betonplaten. Door het hele gebouw heen zijn verschillende stadia van het bouwproces zichtbaar. Waar mogelijk is er al een houten plafond, glas en definitieve coating. De betonplaten vormen de definitieve laag van de dakbedekking.

Geen 'gewone' betonplaten

Het zijn echter geen gewone betonplaten, zo legt projectleider Menno van Middelkoop van aannemerscombinatie Ballast Nedam/BAM uit. “Het gaat hier om Ultra Hoge Sterkte Beton. Bijzonder daaraan is dat het wordt gegoten in een flexibele mal. Als het enigszins hard wordt, wordt de mal precies op maat gedrukt op twintig verschillende punten. Zo kunnen we er precies de kromming in laten maken die nodig is. Als de juiste vorm is ingesteld, laten we het beton verder uitharden.”

Puzzel

Het is voor de bouwvakkers op de bouwplaats vervolgens een kwestie van de puzzel leggen. De betonplaten komen op speciale voetjes zodat ze precies boven de speciale zwarte deklaag hangen en een speciale isolatielaag die eronder en ertussen wordt aangebracht. Overigens worden de betonplaten her en der afgewisseld met grote oppervlakten koud gebogen glasplaten die zorgen voor daglicht in de nieuwe stationshal. Die glasplaten worden ter plaatse nog licht gebogen, zodat ze ook weer precies passend worden op de locatie.

 

Als alles goed gaat, wordt het stationsgebouw van Arnhem dit najaar geopend voor reizigers. Het werd ontworpen door Ben van Berkel van UNSTudio en in opdracht van ProRail, NS en gemeente Arnhem gebouwd.  

 

Gepubliceerd op