Bijzondere vraag: welk soort stenen wordt er gebruikt onder de sporen?

Ons team van Publiekscontacten is 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar voor alle vragen, complimenten en meldingen over het spoor. Iedereen – buur, reiziger of passant – kan ons bellen, mailen of twitteren over alle zaken die zij tegenkomen op of rond het spoor. En dat doen ze. Sommigen hebben zulke bijzondere, ietwat vreemde of interessante vragen dat we ze graag willen delen.
Storten van ballast
Storten van ballast

Een bijzondere vraag die we onlangs kregen is:

Welk soort stenen wordt er gebruikt onder de sporen? Zijn die 31,5 – 50 of 22 - 40 milimeter groot?

Zijn er verschillende maten stenen? En wat is de functie van die stenen eigenlijk? We leggen het uit.

Ballast

Ballast, of spoorgrind, ligt onder en om het spoor om de spoorstaven en dwarsliggers op hun plaats te houden en te zorgen voor een goede afwatering. De natuurstenen brokken zijn vaak grijs, maar kunnen soms ook roze zijn afhankelijk van de steengroeve waar de stenen uit komen. Daarnaast verschillen ze dus ook in grootte.

Verschil in grootte

Er zijn drie typen ballast: 31,5-50 mm, 22-40 mm en 0-45 mm. Tegenwoordig worden in principe altijd stenen met een grootte van 31,5 tot 50 milimeter gebruikt. Naast de grootte worden er nog andere eisen aan de stenen gesteld. Zo moeten ze ook breuk- en vorstbestendig zijn en moeten ze voldoen aan de normen voor water-absorptie.

Regelmatig vernieuwd en aangeduwd

Voor de juiste ligging van het spoor is het soms nodig dat de ballast opnieuw wordt aangeduwd. Dit gebeurt vaak met een ‘stopmachine’. Deze machine trilt opgeschoven ballast opnieuw onder het spoor met zogenaamde pikkels. De pikkels worden hydraulisch tot trillen gebracht, waardoor de ballastdeeltjes in elkaar schuiven en een stevige ondergrond vormen. Vaak wordt tegelijkertijd de ballastlaag aangevuld met nieuwe ballast. Dit filmpje laat zien hoe dit gaat.

Gepubliceerd op