Croissants voor Den Bosch: de treinen rijden weer!

De afgelopen drie weken is door zo'n tweeduizend mensen uit het hele land keihard gewerkt om alle sporen, seinen, wissels, kabels en bovenleidingen aan de zuidzijde van station Den Bosch te vernieuwen. Vanochtend reden de eerste treinen over dit nieuwe stukje vakwerk. Om de doorstroming en betrouwbaarheid van het treinverkeer rond het station te verbeteren, is het spoor opnieuw ingericht. De vernieuwing is nu helemaal klaar. Reizigers hoeven voorlopig niet meer met vervangend busvervoer te reizen. Om hen te bedanken voor hun begrip, deelden we vanochtend croissants uit.

Nieuws uit Den Bosch: de treinen rijden weer!

Om deze vernieuwingsslag te kunnen maken:

  • Werd 24 uur per dag doorgewerkt, in 3 shifts per dag.
  • Waren ruim 2.000 mensen aan het werk; samen goed voor 25.600 manuren.
  • Zijn ploegen vanuit het hele land ingezet, onder andere vanuit Delft.
  • Zijn 4162 flessen frisdrank gedronken. Ook koffie en thee was niet aan te slepen.
  • Lag al het materiaal klaar op werkterreinen in de omgeving van het emplacement.
  • Begon ProRail samen met aannemer Strukton ruim een jaar van tevoren met de planning, draaiboeken en voorbereidingen.

In de afgelopen weken is het volgende gedaan:

  • 2.600 meter nieuw spoor (5.200 meter spoorstaaf) aangelegd.
  • 4.000 nieuwe dwarsliggers geplaatst.
  • 7.550 m3 nieuwe ballast gestort.
  • 13 nieuwe wissels geplaatst.
  • 15 nieuwe seinen geplaatst en getest.
  • 29,5 kilometer nieuwe bovenleidingsdraad opgehangen en getest.
  • 500 kilometer kabel verwijderd.
  • 300 zogenaamde thermietlassen uitgevoerd.
Gepubliceerd op