Doorpakken op Utrecht Centraal: een tussenstand

Het gaat hard op Utrecht Centraal. Eind deze maand gaat een groot deel van de nieuwe stationshal open. Tegelijkertijd zijn we bezig met het vernieuwen van de sporen om de perrons breder te kunnen maken.

Zonnebrandcrème

“Het gaat heel voorspoedig”, vertelt Ingeborg Brouwer. Zij is omgevingsmanager voor aannemer U-centRaal, de combinatie van BAM Infra Rail en VolkerRail die verantwoordelijk is voor de spoorvernieuwing rond Utrecht. “We pakken nu de sporen 18 en 19 aan. Die gaan op de schop om perron 6 breder te maken. Dat loopt perfect volgens planning." En die tropische temperaturen zo nu en dan? Spelen die nog een rol? “We houden goed in de gaten dat de mannen en vrouwen die aan de slag zijn voldoende drinken, zonnebrandcrème hebben en op tijd even pauzeren”, vertelt de omgevingsmanager.

Goed gereedschap; het halve werk

Niet alleen vakmanschap, maar goed materieel is ook belangrijk. “We gebruiken een zogenoemde Kirov kraan die een hele spoorsectie kan optillen van wel veertig meter lang. Verder gebruiken we shovels en natuurlijk is er ook een stopmachine.” Dit is een werktrein die het spoor een klein stukje optilt en met grote ijzeren staven het stenen ‘bed’ onder het spoor opschudt, zodat alles weer egaal ligt. “Het materieel wordt zoveel mogelijk met werktreinen aangevoerd in plaats van met vrachtwagens. Zo voorkomen we onnodige verkeersoverlast voor omwonenden”, aldus Ingeborg.

What's next?

De nieuwe informatiepanelen bij perron 6 geven een heldere uitleg over het hoe en waarom van de werkzaamheden op dit moment. De nieuwe perrons moeten medio september klaar zijn. Nog even doorpakken dus.

Gepubliceerd op