Duurzame dinsdag op stations

We vinden het belangrijk dat het spoor de meest aantrekkelijke vervoersvorm is in Nederland; qua betrouwbaarheid en veiligheid, maar zeker ook als duurzaam alternatief. Daarnaast zijn we bezig met de grootste stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. 1+1=2, want in de vernieuwing van de stations passen we zo veel mogelijk duurzame alternatieven toe. Van hergebruik van spoormaterialen tot zonne-energie en LED-verlichting. We zetten op deze duurzame dinsdag een aantal initiatieven op een rijtje.
Nieuw meubilair op station Hoevelaken

Den Bosch: eerste stap in gestructureerd hergebruik

Het hergebruik van spoormaterialen werd in het verleden al toegepast, maar meer versnipperd. Tijdens de werkzaamheden in Den Bosch wordt hergebruik voor het eerst op grote schaal gestructureerd aangepakt. In totaal gaat het hier om hergebruik van zo’n 5,5 km spoorstaaf, 6.000 betonnen dwarsliggers en 8 wissels. Wat nog goed te gebruiken is, wordt niet weggegooid. Dit heeft in Den Bosch al een CO2 besparing van 1000 ton opgeleverd – de uitstoot van 120 huishoudens voor een heel jaar – en een kostenbesparing van ruim 2 miljoen euro.

Zonne-energie voor Utrecht en Rotterdam

ProRail heeft op station Utrecht Centraal zonnecellen geplaatst op drie nieuwe perrons. Ook op het dak van Rotterdam liggen zonnecellen. De zonne-energie die wordt opgewekt, wordt gebruikt voor het laten draaien van de roltrappen, de verlichting en de liften op het station. De opbrengst van de zonnepanelen in Rotterdam is vergelijkbaar met het energiegebruik van 100 huishoudens per jaar. In Utrecht zorgen de zonnecellen voor een energieopbrengst van ongeveer 85.000 kWh per jaar. Dit staat gelijk aan het verbruik van 25 huishoudens.

Warmte- en koudeopslag

Verschillende stations - als Breda, Utrecht centraal, Den Haag centraal en Arnhem centraal - krijgen warmte- en koudeopslag. Dit is een methode om energie in de vorm van warmte of kou op te slaan in de bodem. De techniek wordt gebruikt om gebouwen te verwarmen en/of te koelen. In de zomer gebruikt men het koele grondwater om gebouwen te koelen en in de winter wordt water dat is opgewarmd in de zomer gebruikt om gebouwen te verwarmen. Het systeem levert een aanzienlijke energiebesparing op voor de nieuwe stations.

Meer duurzame innovaties

Naast deze initiatieven, worden er ook andere slimme innovaties toegepast. Zo wordt er op Utrecht Centraal zo veel mogelijk LED-verlichting gebruikt en krijgt Rotterdam spiegels in het plafond van de stationshal om extra daglicht binnen te krijgen. Met deze initiatieven willen we de stations zo duurzaam mogelijk maken. We letten tot in ieder detail op duurzaamheid, om het groene alternatief te blijven voor reizigers die net als wij geven om de toekomst van Nederland en de wereld.

 

Gepubliceerd op