Een ijzig weekend

Treinreizigers hebben zaterdag flink last gehad van winterweer op het spoor. Als gevolg van ijzel op de bovenleiding reden er op de grote knooppunten Utrecht, Amsterdam, Amersfoort en Alkmaar tot in de middag geen treinen. Zware ijsafzetting op de bovenleiding heeft tot gevolg dat treinen geen stroom kunnen afnemen. Door de ijzel liep de opstart van de treindienst op zaterdagochtend zeer grote hinder op. ProRail en NS betreuren de hinder die reizigers hebben gehad.
Sneeuw en trein

Waarom ijzel een probleem voor het treinverkeer oplevert

Een grote laag ijs aan de bovenleiding blokkeert het contact tussen de stroomafnemer (pantograaf) op de trein en de bovenleiding. Het ijs kan de bovenleiding en de stroomafnemer beschadigen, met in het ergste geval een breuk in de bovenleiding. Gevolgen van ernstige ijsafzetting op de bovenleiding is goed te zien op dit filmpje, want ook in het buitenland lopen spoorwegen tegen dit probleem aan.
  

Remedies tegen ijzel

Totdat de dooi intreedt, is de beste remedie tegen ijzelvorming het continu laten rijden van treinen. Deze schrapen beginnende ijsvorming van de bovenleiding. Maar op zaterdag begint de treindienst later en rijden er minder treinen dan doordeweeks, waardoor ijs langer de tijd had om zich te hechten aan de bovenleiding. De opstart van de dienstregeling kwam daardoor dan ook niet op gang, met alle gevolgen van dien. We hebben zaterdagochtend met behulp van diesellocomotieven de bovenleiding ijsvrij gemaakt.
  

Voorbereiden op winter

ProRail en NS bereiden zich voor op winterse omstandigheden. In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn er ijzelritten uitgevoerd op het spoor om de rijdraden zoveel als mogelijk te ontdoen van ijs. Dat mocht helaas niet baten. 
  

Logistieke puzzel

Een storing van deze omvang met duizenden treinen en op verschillende plaatsen, zet de dienstregeling flink op zijn kop. Dat een storing technisch opgelost is en de infrastructuur klaar voor gebruik, wil nog niet zeggen dat ook de hinder voor reizigers voorbij is. Personeel en treinen staan niet op de goede plek en moeten weer naar de juiste plek gebracht worden. Omdat Nederland een druk bereden spoor heeft, ontvouwt zich op zo’n dag een ingewikkelde logistieke puzzel. De bijsturingsdienst van treinen en personeel van de vervoerder en de ProRail verkeersleiding werken intensief samen om de treindienst en reisinformatie weer te normaliseren. Dat heeft veel tijd nodig.
  

Evaluatie

Uiteraard doen we een grondige evaluatie naar de situatie van afgelopen zaterdag. Daarin nemen we het aantal, de frequentie en de locatie van de ijzelritten mee en bekijken we of we de weersverwachting van vrijdagavond goed hebben ingeschat. Ook kijken we hoe een treindienst sneller in de benen geholpen kan worden na dergelijk grote storingen op het spoor, zodat de impact van dit winterse weer minder groot is voor reizigers. Met nieuwe systemen werken we verder aan versnelling van de bijsturing van de toekomst, zodat de hinder van dit soort situaties korter duurt. Sinds de oprichting van het Operationeel Controle Centrum Rail gaat de afhandeling al sneller en wij blijven werken aan steeds snellere verbetering om de klanthinder zo minimaal mogelijk te maken. 
Gepubliceerd op