Nieuwsberichten

Spoorkanjers: Anderhalve meter geen probleem voor een knuppelaar

Spoorkanjer Piet Raymakers - DB Cargo - Spoorkanjers - Fotografie Vincent Basler
Wat betekent het coronavirus voor jouw dagelijkse werk? In de serie 'Spoorkanjers' laten we mensen aan het woord die in deze moeilijke tijd bij het spoor werken. Piet Raymakers is zo’n spoorkanjer. Hij is knuppelaar voor DB Cargo op het rangeerterrein Kijfhoek. Door knuppelaars als Piet komen zo’n 700 goederenwagons per dag op de juiste bestemming aan. Piet: 'Ik kan gelukkig gewoon mijn werk veilig doen. Daar wordt wel voor gezorgd.'
Gepubliceerd op

Spoorwegovergang Esperantokruising in Groningen verleden tijd

Hekwerken worden geplaatst bij de overweg Esperanto in Groningen
De spoorwegovergang bij de Esperantokruising in Groningen is sinds zaterdag 4 april dicht. De overgang was complex en onoverzichtelijk door meerdere rijbanen. Met de nieuwe situatie van meer sporen en treinen is het voor de veiligheid noodzakelijk de overweg op te heffen. Auto’s kunnen de verderop gelegen Helperzoomtunnel gebruiken die sinds 3 april open is. Voor fietsers is de fietstunnel bij station Groningen Europapark het meest voor de hand liggende alternatief.
Gepubliceerd op

Sterk staaltje: inschuiven spoorbrug Theemswegtracé

De brug wordt straks op deze SPMT’s richting de Rozenburgsesluis gereden om daar de oversteek te maken
De Rotterdamse haven is 4 april het décor van spectaculair spoorwerk: het inrijden van één van de twee spoorbruggen in het nieuwe Theemswegspoortracé. Het gaat om de brug over de Rozenburgsesluis. ProRail adviseert het Havenbedrijf Rotterdam bij de aanleg van het Theemswegtracé. De brug is gebouwd door Iemants/Smulders uit België en heeft een staalgewicht van 4.500 ton. Hij is bijna 177 meter lang, 30 meter hoog en 20 meter breed: genoeg ruimte voor een dubbel spoor! Mammoet rijdt het gevaarte over de sluis heen naar zijn definitieve locatie.
Gepubliceerd op

Spoorkanjers: Op gepaste afstand in de Schipholtunnel

Spoorkanjer Massimo Parisi van Strukton in de Schipholtunnel - april 2020 - Foto Vincent Basler
Wat betekent het coronavirus voor jouw dagelijkse werk? In de serie 'Spoorkanjers' laten we mensen aan het woord die in deze moeilijke tijd bij het spoor werken. Zo'n spoorkanjer is Massimo Parisi, projectmanager bij Strukton Rail. Hij werkt deze week met zijn team in de Schipholtunnel aan een grote onderhoudsklus. “De aanleiding is heel triest, maar doordat er minder treinen rijden, kunnen we het werk eerder en zonder reizigershinder realiseren. We hebben supersnel geschakeld.”
Gepubliceerd op