Eerste testtrein in Delftse tunnel!

ProRail start met de testfase

Vandaag was het zover... Na jaren van bouwen aan de spoortunnel en het ondergrondse station in Delft, is gebeurd waar honderden spoorwerkers de afgelopen jaren aan hebben gebouwd.: de eerste testtrein reed door de spoortunnel.

NIEUWS - Eerste testrit door de nieuwe Delftse spoortunnel

Betere doorstroming

Projectleider van ProRail, Ad Broeders vertelt: "Het oude tweesporige spoorviaduct, zo kenmerkend in Delft, zal binnenkort worden ingeruild voor een stille tunnel met ruimte voor vier sporen. Met vier sporen is een betere doorstroming van het treinverkeer mogelijk, wat ook in de rest van Nederland voordelen biedt."

Extra comfort

Het ondergrondse station krijgt daglicht op de perrons en de bovengrondse stationshal is voorzien van een karakteristiek plafond. "Het nieuwe station biedt straks ruimte aan tienduizenden bezoekers, is groots van opzet en biedt de reiziger extra comfort, ondermeer door de nieuwe winkels."

Voorjaar 2015

Het testen is de laatste fase voor de ingebruikname van de nieuwe tunnel en het station. ProRail is gestart met de bouw in 2009 en de eerste reizigerstrein kan gaan rijden in het voorjaar van 2015.

Gepubliceerd op