Elektrificatie Landgraaf – Herzogenrath gereed

Een race tegen de klok en een mijlpaal in het grensoverschrijdend vervoer. De elektrificatie van het spoor tussen Landgraaf en Herzogenrath is een feit. Sinds dit weekend staat er spanning op de bovenleiding.
Archiefbeeld: Duitse en Nederlandse baanwerkers koppelen de bovenleiding aan elkaar
Archiefbeeld: Duitse en Nederlandse baanwerkers koppelen de bovenleiding aan elkaar

Samen met aannemer Strukton is er vanaf het voorjaar veel werk verzet om het 6,5 kilometer lange spoor tussen Landgraaf en Herzogenrath te voorzien van bovenleiding. Zo plaatste Strukton 120 bovenleidingsportalen, kwam er een onderstation voor de stroomvoorziening in Haanrade en bouwden we een schakelstation in Landgraaf. Ook is er vlak voor de grens op Nederlands grondgebied, in goed overleg met de Duitse collega’s, een spanningssluis gebouwd. Hier kunnen treinen wisselen van het Nederlandse 1500 volt gelijkstroom naar het Duitse 15.000 volt wisselstroom. Naast de elektrificatie is ook het perron op station Landgraaf verlengd zodat er straks langere treinen kunnen halteren. 

Uitgebreid getest 

Voorafgaand aan de indienststelling heeft er vorige week nog een intensief testprogramma plaatsgevonden om te kijken of alles naar behoren functioneert. Met de nieuwe trein van Arriva - die geschikt is voor rijden in Nederland, Duitsland en België -  zijn met verschillende snelheden een aantal keren testritten uitgevoerd tussen Heerlen en Herzogenrath. Daarbij is bijvoorbeeld gekeken naar de omschakeling tussen Nederland en Duitsland en het verloop van de communicatie tussen beide systemen. Zien we het in Nederland als ze in Duitsland een knop omzetten? Werken alle communicatieprotocollen? 

Bezoek aan werkplaats in Duitsland

Rechtstreekse trein Maastricht – Aachen 

Alle testen zijn positief bevonden en dus werd dit weekend de knop officieel omgezet en staat er spanning op de bovenleiding tussen Landgraaf en Herzogenrath. De eerste elektrische trein die er zal gaan rijden, is de rechtstreekse trein tussen Maastricht en Aachen. Dat zal nog heel even duren omdat deze trein nog moet worden goedgekeurd voor gebruik op het Duitse spoor. Voorlopig wordt er vanaf Heerlen gependeld met een bus. In Nederland is de trein wel goedgekeurd door de Inspectie Leefomgeving en Transport van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.       

Gezamenlijk

Het elektrificeren van het spoor tot de Duitse grens is een gezamenlijk project van ProRail en de provincie Limburg. Het is het eerste project dat in uitvoering gaat voor betere internationale treinverbindingen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. Met het programma EurekaRail spannen de Zuid-Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg zich, ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in voor snellere, comfortabelere grensoverschrijdende (trein)verbindingen tussen Duitsland, België en Nederland. Het project wordt mede-gefinancierd door de provincie Limburg, het Rijk, de NVR en de EU. 

Gepubliceerd op