Elektrificatie Landgraaf – Herzogenrath van start

Op station Landgraaf is dinsdagmiddag het startsein gegeven voor de elektrificatie van het 6,5 km lange spoor tussen Landgraaf en het Duitse Herzogenrath. Dat is nodig om eind dit jaar te kunnen starten met een rechtstreekse treinverbinding tussen Maastricht en Aachen (Aken).
Starthandeling elektrificatie spoor Landgraaf - Herzogenrath
Foto: Wouter Roosenboom van ProCycleShots

Op de foto: Heiko Sedlaczek, directeur Nahverkehr Rheinland, Jan Mulder, vervangend regiodirecteur Zuid van ProRail, en Hubert Mackus, gedeputeerde van de provincie Limburg geven het startsein voor de elektrificatie

Het aanleggen van bovenleiding is een technisch hoogstaand project dat ProRail uitvoert samen met aannemer Strukton. Op vaste afstand van elkaar worden bovenleidingsportalen geplaatst langs het spoor. Ook wordt er een onderstation in Eygelshoven en een schakelstation in Landgraaf gebouwd. Bij de grensovergang wordt een zogeheten spanningssluis gebouwd die zorgt dat de trein geruisloos kan omschakelen van de Nederland spanning naar de Duitse spanning en omgekeerd.

Mijlpaal voor internationaal treinreizen

De elektrificatie van het 6,5 km lange traject Landgraaf – Herzogenrath is het eerste project dat in uitvoering gaat voor betere internationale treinverbindingen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. In 2014 is over dit werk bestuurlijke overeenstemming bereikt en twee jaar geleden zette de toenmalige staatssecretaris voor Milieu en Infrastructuur, Sharon Dijksma, hiervoor het sein op groen. Naast een bijdrage van de Europese Unie zorgen het Rijk, provincie Limburg en de regio voor de bekostiging van dit project.

Rechtstreeks, één keer per uur

Eind dit jaar moeten de werkzaamheden voor de elektrificatie zijn afgerond. Vervoerder Arriva gaat met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december 2018 binnen de Limburgse OV-concessie één keer per uur een drielanden treindienst uitvoeren die ook een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en Aachen zal bieden. Arriva heeft hiervoor nieuwe treinen besteld.

Gezamenlijk

Het elektrificeren van het spoor tot de Duitse grens is een gezamenlijk project van ProRail en de provincie Limburg. Met het programma EurekaRail spannen de Zuid-Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg zich, ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in voor snellere, comfortabelere grensoverschrijdende (trein)verbindingen tussen Duitsland, België en Nederland.

Wanneer wordt er gewerkt?

De eerste, grote werkzaamheden in het kader van de elektrificatie vinden plaats in de meivakantie. Van zaterdag 28 april tot en met zondag 6 mei wordt er 9 dagen lang gewerkt tussen Heerlen en Herzogenrath/Kerkrade. Ook vernieuwen we delen van het spoor. Er rijden dan geen treinen, maar bussen. Wij adviseren reizigers voor vertrek de reisplanner van Arriva en/of NS te raadplegen.

Gepubliceerd op