En nu van Leeuwarden naar Stavoren

En daar gaan we weer! Op naar de volgende 7 kilometer spoorvernieuwing in Friesland. Van 20 tot 28 juli werkten we op het spoor Leeuwarden-Harlingen en nu, vanaf 7 tot 18 augustus, gaan we aan het werk tussen Leeuwarden en Stavoren. En de robottrein, die gaat ook weer mee.
De rijdende spoorfabriek van Strukton hier in Zweden aan het werk
De rijdende spoorfabriek van Strukton hier in Zweden aan het werk

Toekomst

Het spoor in Friesland wordt deze zomer flink aangepakt. In totaal wordt 13 kilometer spoor vernieuwd. Zo blijft het spoor ook in de toekomst betrouwbaar en veilig. De eerste sessie is afgerond en er wacht nu 7 kilometer nieuw spoor en vijf wissels tussen Leeuwarden en Stavoren. Kijk op onze blog en omrop Fryslan hoe dat vorige maand in zijn werk ging.

Dag en nacht

Met de vernieuwingsoperatie is ruim zes miljoen euro gemoeid. Aannemer Strukton zal er dagenlang, 24 uur per dag, met soms wel 70 spoorwerkers tegelijk aan de slag zijn. Ook wordt een robottrein ingezet die volautomatisch spoorstaven en dwarsliggers vernieuwt. Voor reizigers betekent dit flinke hinder, maar door zoveel mogelijk werk ineens te verzetten wordt de totale hinder verminderd. Er rijden geen treinen tussen Leeuwarden en Stavoren van 7 tot 18 augustus. Vervoerder Arriva zet bussen in.

Cijfers

In totaal zullen op beide trajecten samen circa 21.000 nieuwe dwarsliggers, 32.000 ton nieuwe ballast (spoorgrind) en 12.000 meter aan nieuwe spoorstaaf worden aangebracht verdeeld over 13 kilometer spoor. Ook wordt het spoor op de brug over het Van Harinxmakanaal aangepakt.

ProRail werkt aan de grootste spoor- en stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Het is noodzakelijk voor verdere verbetering en groei van het treinverkeer. Reizigers en verladers kunnen er dan meer op vertrouwen dat de treinreis zonder vertraging en comfortabel verloopt. De samenleving investeert daar via ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeenten en provincies jaarlijks ruim 1 miljard euro in. Spoorknooppunten worden daarmee slimmer ingericht. Treinen rijden meer onafhankelijk van elkaar de stations in en uit. Door vernieuwing van bestaand spoor worden storingen in de toekomst voorkomen. Stations worden ruimer en comfortabeler.

Gepubliceerd op