Feest in Maastricht

Nederland is weer een nieuw station rijker: afgelopen zaterdag is station Maastricht Noord feestelijk geopend. Dit station gaat Maastricht helpen om ook in de toekomst goed bereikbaar te blijven. Er ligt een groot Park and Ride terrein met ruimte voor 400 auto's en er rijden nu vier keer per uur treinen: twee richting Maastricht en twee richting Heerlen en Kerkrade. Na alle tegenslagen in de bouw was het een bijzonder moment en een meer dan verdiend feestje.

Bereikbaarheid Maastricht verbeterd

De verwachting is dat het autoverkeer naar Maastricht in 2016 met 10 procent toeneemt, onder meer doordat de A2 wordt ondertunneld. Bij Maastricht Noord ligt een P+R terrein dat plaats biedt aan 400 auto's. Vanaf hier kunnen mensen tweemaal per uur de trein nemen naar Maastricht Randwyck en naar Heerlen en Kerkrade Centrum. Ook rijdt er tweemaal per uur een bus naar de markt.

Flinke klus

De bouw van het nieuwe station bleek een flinke klus te zijn en startte begin 2011. Aanvankelijk verliep de vernieuwing voorspoedig, maar later moest de planning worden aangepast. Eerst omdat het grondwater te hoog stond en later nogmaals omdat een door de gemeente ingehuurde aannemer helaas failliet ging. De betrokken partijen lieten zich echter niet uit het veld slaan en werkten samen stug door aan het nieuwe station.

Grootste stationsvernieuwing

ProRail zit middenin de grootste stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Bestaande stations wel uit hun jasje en is er meer behoefte aan nieuwe stations. Grote centrale stations als Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Arnhem worden moderner, ruimer en toegankelijker om reizigers een prettig verblijf te bieden. Ook maakt ProRail tal van kleinere stations beter toegankelijk met liften en roltrappen. Daarbij maakt ProRail steeds meer ruimte voor de fiets.

Gepubliceerd op