Finishing touch voor dive-unders Lunetten

Tussen Utrecht en Houten worden de sporen verdubbeld en verrijzen nieuwe stations, hierdoor kunnen reizigers dichter bij huis én frequent(er) op de trein stappen. Ook bouwen we twee dive-unders bij de Utrechtse wijk Lunetten. De afgelopen maanden is druk gewerkt om de dive-unders af te maken. Vergelijk het maar met het bouwen van een huis. De buitenkant staat, dus nu kunnen we beginnen met het afwerken van de binnenkant.

Dive-unders Lunetten

Andere koek

Dit keer alleen geen badkamer en keuken. Nee, het afwerken van een dive-under is andere koek! Dan hebben we het over het aanleggen van verlichting, ballast, dwarsliggers en natuurlijk het spoor zelf. Dat gebeurt bij een dive-under wel op een bijzondere manier. We kunnen er namelijk niet vanaf de zijkant bij, zoals we spoor normaal gesproken aanleggen. Hoe we dat dan doen? Dat legt bouwmanager Tjarco Tiegelaar uit in bijgaand filmpje.

Ongehinderd passeren

We passen het spoor tussen Utrecht en Houten de komende tijd ingrijpend aan. We verdubbelen onder meer het aantal sporen voor een betere doorstroming van treinen en meer spoorcapaciteit. Om de spoorverdubbeling mogelijk te maken, hebben we ter hoogte van Lunetten een verkeersviaduct gebouwd over de A27. Daarnaast komen bij de Waterlinieweg - waar de sporen richting Den Bosch en Arnhem splitsen - twee ongelijkvloerse kruisingen. Deze 'dive-unders' zorgen ervoor dat de intercity's richting Arnhem en Den Bosch elkaar ongehinderd kunnen passeren. In 2016 rijden de eerste treinen door de dive-unders.

Gepubliceerd op

Gerelateerde projecten